ups fungujici pod linuxem

Michal Dobes dobes na tes.eu
Čtvrtek Květen 31 10:47:25 CEST 2007

Petr Vileta napsal(a):
> "Martin Duda" <martin.duda na lib.cas.cz> píše v diskusním příspěvku
>>
> To myslite vazne? Podle me je vytazeni napajeciho kabelu UPSky uplne to
> same, jako kdyz se rozzlobi v CEZu a vypnou celou ctvrt. Proste "nejde
> proud" a UPSka je od toho, aby par minut udrzela PC/server pri zivote, pote
> vyslala po seriovem nebo USB kabelu signal k shutdown toho pocitace. Pokud
> vytahnu kabel a behem 2-3 minut ho vratim zpatky, tak se krome "zoufaleho
> narikani" piskatka v UPS nesmi nic stat.
> Nebo jsem neco nepochopil?

Asi nepochopil.
Rozdíl mezi tím, když ČEZ vypne čtvrť nebo vy vyrazíte doma pojistky
a proti tomu postavíte variantu, že vyrvu přívodní kabel k UPS, tak ten
rozdíl se minimálně jmenuje odpojený ochranný PE vodič. Ten rozdíl
v tom může být za určitých okolností dosti smrtelný.
Sorry, já jsem blbej strojař, nejsem elektrikář, takže nedokážu podat
ucelené vysvětlení kolegů ve firmě, ale pochopil jsem, že i sami
elektrikáři mají s UPSkami, hlavně těma menšíma, což je asi zde
diskutovaná oblast, celkem problém.
UPS jedoucí z baterek a odpojená od země je podivně ne/izolována
soustava, která pravděpodobně nebude splňovat všechny náležitosti
ochrany před úrazem. Hlavně, pokud jste přinesli UPS, zapojili k serveru
a dál to neřešili (k čemupak asi všude máme šrouby na propojování
zemnění, k čemupak je obvykle v dokumentaci blábol, že instalaci má
provádět odborník, ...). Testovali jste někdy důkladně, jak se ty UPS
chovají a co vše provádí? Celkem oblíbený stav je, že UPS, co přejde na
baterky, prohodí mezi sebou L a N (offline a line interactive krámy).
Pokud nemáte soustavu UPS, normálního rozvodu a zem staženu k sobě,
tak mezi těmito soustavami mohou být značně rozdílné potenciály, které
můžou být nebezpečné, když do toho hrábnete a bude se to vyrovnávat přes
Vás. Sice je asi šance na přizabití od tohoto menší, než třeba sáhnout
přímo na výstup UPS a udělat mezipólový zkrat, ale i takové riziko tam
je.
Jen tak bokem, kdo z Vás má na výstupu UPS proudové chrániče? Pokud
hrábnete do výstupu UPS, tak pojistka nemusí vůbec na zkratový proud
zareagovat, ale zato vy celkem fatálně.
A druhé ještě bokem, víte jak dokážou zuřit hasiči, když zjistí, že máte
v baráku UPSky a nemáte to v dokumentaci pro ně uvedeno, že jsou v domě
rozvody pod napětím 220V i po vypnutí hlavního přívodu do baráku (týká
se objektů se zvýšeným rizikem požárů, kde se musí vypracovávat požární
plán)?

Zaznělo tu, že notebooky a nejrůznější zdroje nemají PE také vůbec
připojen. Ano, notebook obvykle pracuje s nízkým a bezpečným napětím.
A zdroje bez ochranného kolíku obvykle jsou zařízení třídy ochrany II,
kde je zesílená nebo dvojitá izolace.

Samozřejmě je ideální to mít u serverů vše uděláno a zapojeno jako
SELV řešení.  To znamená všude je jen to, na co se dá bezpečně
dlouhodobě hrabat bez rizika, ale chápu, finance jsou omezené a ne
všichni nabízí potřebné zdroje.
Typické řešení je, že výstup z UPS dál jde už jen stejnosměrný rozvod
třeba -48V a všechny servery, diskové pole, switche atd napájím
z tohoto. Ano, většina slušnějších výrobců dodává své krabice i se
zdroji pro takovéto připojení. :-)

M.