ups fungujici pod linuxem

Vladimir Rengevic linux na grafon.sk
Čtvrtek Květen 31 20:50:30 CEST 2007

Pekny den pani!

Aj ked netusim co ma tato debata spolocne s Linuxom skusim Vam to zhrnut:

1. Zasadny rozdiel medzi vytiahnutim UPSky zo siete a vypadkom napajania
je v skutocnosti, ze pri vytiahnuti sa strati zemniaci potencial
t.j. zem "plava" a zariadenie neni uzemnene.

2. Pri vypadku napajania poklesne napajacie napatie, zem ma stale nulovy
potencial. To je hlavna cinnot UPS - zabezpecit napajanie nepretrzite

3. Vypadok napajacieho napatia=porucha - ci uz vypadne najblisti istic
alebo zhrori trafak v transformovni je jedno, 230V proti zemi jednoducho
"zmizne" prip. sa znizi. Je uplne jedno ci je to skrat alebo vyhodeny
istic, na toto UPSka musi byt stavana

4. Ak nastane v sieti kratkodoba spicka/pokles (nebezpecne pre impulzne zdroje v PC)
UPSka tento prechodovy jav odfiltruje - vyhladi. Ci to uz sposobil kratkodoby
skrat, zapnutie spotrebica s velkym odberom alebo inteligent ktory cvakol
isticom dole a hore (tzv. "normalny elektrikar" skumajuci poistky)
je uplne jedno. Nik ale neodcvakne /neodopne zemnenie.

5. Niekto do siete indukuje rusenie (napr. motor) - UPSka by ho mala eliminovat

6. Do siete niekde udrie blesk - UPSka by to mala zachytit

V navodoch od UPSiek (co som videl) byva vyrazne upozornenie, ze sa pocas cinnosti nema UPSka
vytahovat zo siete. Na to urcena neni a upratovacke sa musi vysvetlit ze sa to
nerobi. Aj ked argument "zapla som to predsa nazad" je pekny a vytocil ma podobnou
odpovedou aj elektrikar. Ale pocitac neni miesacka.... ;o)
Druhym problemom moze byt prechodovy jav na vstupe (podla toho ako je USPka riesena)
ale ak je tam nejaka cievka moze ten kto vidlicu vytiahne a chyti sa kolikov
dostat peknu supu.

Takze by som to uzavrel - rozdiel medzi vypadkom siete a vytiahnutim kabla
je strata nuloveho potencialu - zeme. Ak si uzemnite zdroj a UPSku (ochranne koliky)
podla mna mozete uplne kludne vytahovat a zapajat privod podla chuti.

Navrhujem tymto aj tuto OT debatu ukoncit. ;o)

Pekny den!

Vlado