vmware, Thinkpad, OEM Windows

Jaroslav Lukesh lukesh na seznam.cz
Pondělí Září 10 14:23:32 CEST 2007

V mailech jsem našel už jenom tohle, snad to bude pro představu stačit:

Pozor na firmu Acer - dokončení
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Vladimír Stwora (10.2.2007)
Rubrika: Počítače, komunikace

Je to už téměř rok, co jsem si v Čechách koupil notebook firmy Acer.
Psal jsem zde o svých problémech ohledně dodaného - nedodaného
operačního systému MS Windows. Krátce zopakuji: S počítačem nebyly
dodány žádné distribuční CD, které by umožnily obnovu systému v
případě potřeby. Místo toho byla na pevném disku skrytá oblast se
záložním systémem. Acer nabádá své zákazníky, aby při prvním
startu systému provedli jeho zálohování na vlastní médium.

Nevěděl jsem o existenci tajné oblasti a před prvním startem jsem
oblast s Windows zmenšil a do vzniklého prostoru jsem si nainstaloval
Linux. Což podle licence není nic zakázaného. Svým zásahem jsem
ovšem skrytou oblast se zálohovým systémem vymazal a tím se
připravil o možnost vytvořit zálohu a později obnovit systém.

V Aceru mi nabídli možnost nechat si u nich znovu vytvořit původní
obsah disku (samozřejmě se ztrátou všeho, co na něm bylo, včetně
toho Linuxu) za 1500 Kč.

I kdybych se zachoval podle návodu a systém při prvním zapnutí
zálohoval, jak doporučují, nebylo by to výhodné řešení. Proč?
Protože zálohový systém tak, jak je předinstalován, umožní pouze a
jedině obnovu celého disku do původního stavu, v jakém byl při
koupí. Jenže kdo někdy obnovoval systém, ví, že takový krok je až
poslední v řadě, neboť vede k nevratnému zničení všeho, co jste si
na disk v mezičase uložili. Především vašich vlastních dat, vaší
práce. Velmi často není nutné všechno vymazat a začínat znovu.
Obnovoval jsem systém mnohokrát, ať už to bylo po napadení virem nebo
po  ztrátě či nečitelnosti některého vitálního systémového
souboru. Mohu spolehlivě říct, že ve čtyřech z pěti situací nebylo
nutno obnovovat celý systém formátováním disku a uváděním do
výchozího stavu.

Navíc by mě obnova jejich způsobem nutně připravila i o druhý
instalovaný operační systém, přičemž licence MS nezakazuje mít na
jednom disku více různých systémů.

Ostatně Windows mají vlastní automatizované nástroje pro korekci
chyb, jako jsou chybějící nebo nečitelné systémové soubory, a to v
několika stupních (první je cosi, jehož jméno si teď nevybavuji, ale
mělo by to projít všechny systémové soubory a samo by to mělo opravit
ty, které chybí, či jsou porušené,  druhý je recovery console,
třetí je opakovaná instalace systému bez formátování disku), kromě
toho existuje software třetích stran, které často umí dělat malé
zázraky,  téměř vždy se ale neobejdete bez základního CD se
systémem.

To, co nám Acer a stále častěji i další výrobci počítačů
nabízejí, je obnova stylem ryc-pic, všechno ven, začneme znovu. Asi
jako kdyby vám v domě praskla zeď a firma starající se o opravy by
vám jako jedinou možnost nabídla srovnat dům se zemí a postavit
nový.

Firma tím uhamouní pár drobných za CD, vás ponechá svému osudu.

Podle EULA licence, kterou odklikáváte při instalaci, vám sice
koupená Windows nepatří, nicméně Microsoft vám poskytuje licenci k
jejich používání, přičemž součástí licence je i právo na obnovu
a opravu systému kdykoliv to uznáte za vhodné. Patří to do tzv. fair
use policy - politiky rozumného využití, dalo by se volně
přeložit.

Kontaktoval jsem postupně prodejce notebooku, pak firmu Acer v Čechách,
pak ředitelství firmy Acer v Tchajwanu a nakonec českou pobočku
Microsoftu. V podstatě se nikdo se mnou nebavil, jedna firma přehrávala
zodpovědnost na druhou, připadal jsem si jako ta slepička v pohádce o
kohoutkovi. Až konečně Microsoft byl ochoten se se mnou aspoň o tom
pobavit. Upozornil jsem je, že tím, že dovolují výrobcům nedodávat
s novým počítačem Windows na CD, nepřímo podporují pirátství.
Proč? Protože devět z deseti zákazníků si nakonec ta Windows na CD
stejně někde sežene načerno.  Uznali, že jsem neporušil licenci
nainstalováním Linuxu, ani tím, že jsem vymazal skrytou oblast,
uznali, že mám stále právo na obnovu systému, pokud vlastním
licenci.  :-) Slíbili, že mi pošlou CD s Windows. Ale trvalo ještě
řadu měsíců a byla nutná řada urgencí, než to konečně udělali.
Dnes, téměř po roce, CD dorazil poštou.

Co z toho všeho vyplývá? Inu, v první řadě to, že jsem měl pravdu.
Pokud Microsoft nakonec uznal mé argumenty, nebylo to pro mé krásné
oči, ale proto, že viděli, že jsem odhodlán prosadit svůj názor, i
kdyby to mělo být soudní cestou. A tušili, že by to nemuseli vyhrát.

Nevím, jestli to, co teď napíšu, je dobrý nápad, ale za úvahu by to
možná stálo. Navrhuji, abychom se my, kteří se cítíme poškozeni
tímto jednáním výrobců počítačů, domluvili. Abychom zmapovali
jednotlivé případy, dali dohromady aspoň deset až dvacet lidí,
kterým firmy odmítly dodat s novým počítačem záložní CD se
systémem,  a společně podali na výrobce žalobu. Muselo by jít o
jednoho výrobce, exemplární příklad. Věřím, že ostatní výrobce
bychom přinejmenším zastrašili. V USA se podobné akci říká Class
action suit. Český právní řád tento pojem nezná, nicméně
připouští možnost několika poškozených žalujících jednu firmu.

Museli bychom prokázat, že nám jejich jednáním vznikla škoda a
vyčíslit ji. To by mělo být možné. Škoda vznikla ztrátou dat po
obnově metodou ryc-pic, všechno ven, přičemž by musel svědčit i
soudní znalec, který by musel potvrdit, že systém šlo zachránit bez
použití hrubé síly (formátování), kdyby bylo po ruce záložní CD.

Připadá vám to moc komplikované? Ano, není to jednoduchá cesta, ale
pokud budeme mlčet, budou firmy stále drzejší. Už licence EULA jak je
teď napsána (četli jste ji někdy?) je vrcholem vyčuranosti a drzosti.
V podstatě podle ní nemáte právo na nic, naopak vlastník systému
může všechno, včetně vzdálené kontroly vašeho disku, zda tam
nemáte ilegální software, a včetně zásahu, který by takový
"ilegální" software znehodnotil.

Malé odbočení: Když jsem si před několika roky kupoval od Della
stolní počítač, odklikl jsem při prvním přihlášení, že s
licencí EULA nesouhlasím. Tím jsem v podstatě ztratil právo
používat MS Windows. Následně jsem volal customer service výrobce a
sdělil jim, že s EULA nesouhlasím, že tudíž tu licenci nechci a že
jim vracím Windows. A požadoval jsem peníze zpět. Ukázalo se, že je
to pro ně celkem neřešitelný problém, protože oni nemohou prodat
počítač bez Windows a já odmítám odkliknout licenci, takže je
vlastně nemám. Navrhl jsem jim že jim tedy vrátím celý počítač
tak, jak přišel. Po mírném handrkování, kdy se do případu vložil
i nějaký manager od Della jsme se nakonec domluvili, že si Windows
ponechám a oni mi sleví z původní koupě asi 200 dolarů. Tak se také
nakonec stalo. :-)

Píšu o tom proto, abych motivoval ostatní k podobným akcím. Nic se
vám nemůže stát, svým protestem můžete jedině získat. A bude-li
se dost lidí stavět na zadní, přinutí to nakonec hamižné firmy
změnit svou politiku okrádání nás, zákazníků.

Podrobnější návod k možnostem ovládání této diskuze vám bude poslán po
odeslání e-mailu na adresu zvedavec_diak-help na zvedavec.org.