sw RAID a spolehlivost

plocek.martin na centrum.cz plocek.martin na centrum.cz
Pondělí Srpen 4 15:02:56 CEST 2008

Dobry den,

mel bych par takovych otazecek ohledne "spolehlivosti" SW RAID 1 pod
linuxem.

Pred casem se mi dostal do rukou jakysi Compaq se dvema SCSI hot-swap
disky. Nainstaloval jsem na nej distr. Debian Etch a disky jsem dal do
rezimu RAID 1 (Mirroring). Nad timto RAIDem jsem pak vytvoril pouze
korenovy oddil (s ext3) a swap.

Po instalaci a naslednem restartu jsem si rekl "tak, a nasimulujeme si
vypadecek" a jeden ten disk jsem zaziva vytahnul. A najednou mi zmizel
adresar /usr (resp. zacal se spis tvarit, jako by byl neplatnym
odkazem) a na terminalu se mi zacali objevovat vselijake takove
nepekne hlasky. System samotny se nekousl, ale bliz jsem to tehdy
bohuzel nezkoumal.

Ted jsem se ovsem dostal do situace, kdy budu muset RAID 1 naostro
nasadit a tak se snazim dopatrat pricin toho tehdejsiho nezdaru, ale
nedari se mi na Internetu najit nic relevantniho.

Chtel bych se tedy zeptat, zda-li mate nekdo s necim podobnym
zkusenost, prip. kde bych se mohl docist jak presne takovy SW RAID
vlastne pracuje. Jsou data na oba disky ukladana paralelne nebo se
musi v urcitych periodach "sesynchronizovat" a ja jsem se zrovna
trefil mezi ty "periody"? Jinymi slovy, jedna se o bezny jev, nebo to
mam zkusit znovu nasimulovat a prijit s konkretnimi chyb. hlaskami?

Dekuji Vam predem za Vas vzacny cas.

Martin