OT: Re: Zlobivy cas

Ing. Juraj Václavík vaclavik na ujp.cz
Středa Prosinec 10 12:00:24 CET 2008

ne st 10. prosince 2008 Karel Salavec napsal(a):

> Huh?
> Za totace bylo 49.5 Hz ("diky" vlivu soustavy CCCP), ted je 50 Hz (skoro)
> presnych ...
Teď je myslím povinnost dodat do sítě počet kmitů. Dříve to ale (domnívám se)
nebylo vlivem SSSR. Silně se to lepšilo s připojováním Dukovan.

Zcela mimo, ale moc se mi to líbilo:
Zrovna nedávno jsem slyšel historku, jak v hliníkárně v Žiaru v 50-tých letech
odstavovali pece: odpojili jednu sériově zapojenou řadu pecí (400MW na odběru
dolů - tehdejší síť měla celkem těžko 5000 MW, takže vyskočila frekvence,
následně vypadly generátory na elektrárnách), pec se odpojila ze série a znovu ty
pece připojili (400 MW na odběru navrch - ale v síti to už nebylo...)
V Žiaru o tom neměli páru a rozvoďáci zdroj těch obrovských průserů dlouho nemohli
najít, prý byli neuvěřitelně šťastní, když na to přisli.
Tak potom v hliníkárně vymysleli zlepšovák: Přišroubovali na 1 šínu měděnou tyč
jako páku a odpojování pecí se provádělo tak, že nějaký šílenec ji vzal z druhé
strany do ruky a přirazil ji na druhou šínu (přemostil pec) a pověsil se na to
(bylo tam pár tisíc ampér a všelijak to sebou mlátilo) a banda řemeslníků se
vrhla na rozvody a rychle to přepojila, než to toho blázna setřáslo.

--
zdravím

Ing. Juraj Václavík