Zrcadleni disku po LAN v realnem case

Michal Dobes dobes na tes.eu
Čtvrtek Únor 7 11:49:27 CET 2008

Zdenek Janis napsal(a):
> Na GFS, popripade GFS2 jsem se dival. Je to soucasti kernelu, nicmene si
> myslim, ze tento FS neumi prave to, aby byly disky dostupne na vsech
> strojich jak pro cteni, tak i zapis. Myslim, ze stejny problem je u
> OCFS(2). DRBD umi zrcadlit a myslim, ze i posledni verze DRBD8 uz umi i
> to, ze vsechny disky na vsech strojich jsou RW, ale v pripade zrcadleni
> potrebuje spustit demonka pred pripojenim korenu a to nelze jinak resit
> nez pres initrd a tomu bych se rad vyhnul.

1) myslím, že bez initrd toho nedosáhnete.
2) požadovaného stavu nedosáhnete jen jedním produktem současně, každý
plní jinou roli.
3) požadovaného výsledku jde dosáhnout třeba i pomocí toho DRBD, ale jen
pokud současně použijete třeba ten GFS.
DRBD vám zajistí, že mám na několika místech blokové zařízení se
stejnými bloky, ale na tom musí žít nějaký souborový systém a ten
souborový systém musí zvládat, že ty bloky se mohou měnit pod rukama
z několika míst, to je právě práce toho GFS (používá zamykání přístupu,
takže jednak vám poběží mezi stroji synchronizace na úrovni bloků
pomocí DRBD a dále poběží komunikace mezi těmi GFS za účelem zamykání
měněných bloků).

Také se smiřte s tím, že implementace konfigurace primary-primary
v osmičkovém DRBD podporuje jen dva uzly, ne tři. Nicméně i to jde
vyřešit trošku složitější konfigurací a vložením dvou software RAID
vrstev.
Také počítejte s tím, že pokud někde má nastat chyba, tak ta komunikace
mezi těmi stroji musí selhat až jako poslední, to znamená stroje jsou
propojney vyhrazenými spoji, ideálně zakruhovanou optikou, jinak
se to bude dost problém udržet v provozu spolehlivě.

M.