Fedora 9, KDE 4 a čeština

Milan BERKA ber na eunet.cz
Čtvrtek Květen 22 07:37:56 CEST 2008

Dobrý den,

dobrá otázka. Mohla by přijít jednoduchá odpověď:
"Mne k tomu nic nenutí, prostě jsem to vyzkoušel."

Myslím si, že je přirozené zkoušet nové věci. Vyzkoušel jsem i Windows
Vista, také mne nikdo nenutí to používat a také to nepoužívám.

Protože působím mimo jiné jako konzultant, dost dobře si ani nemohu z
druhé strany dovolit nemít tento přehled. Kde kdo se vás na ty věci ptá.
A asi nikdo nechce vypadat jako úplný blb.

Na práci používám momentálně nejvíce Fedoru 8. (Ale je to jen z
pohodlnosti a ze zvyku na Red Hat...)
Se staršími distribucemi jsou trochu problémy, když se včas neupgradují,
je to potom horší a horší a stojí to víc a víc času. (Těch systémů
udržuji 7, je prostě pohodlnější, když je to jedna verze, taky bych to
dělat nemusel...)

Z druhé strany dělám taky trochu do bezpečnosti a mít vlastní neaktuální
systém je v tomto směru fatální a trochu problém. Dál to asi ani nebudu
rozvádět.

Mezi Fedorami skutečně normálně tak přecházím asi po půl roce až po roce
( těmi rutinními), ale na jeden NTB to instaluji dříve (testovací), mám
tam dualboot a celkem nic tím neriskuji (kromě pár hodin času).

Ovšem tentokrát u "devítky" s KDE se mi zdá, že je tam problémů víc než
obvykle. Zdá se mi dokonce, že některé věci, které jsem vyčítal
Microsoftu, jako nezachovávání struktur MENU ( např. MS Office 2003 -
2007) apod. zde bylo velmí úspěšně převzato ( i když je tu aspoň možnost
vrátit se ke staré struktuře nabídek). Rozvádět to nebudu, ale je jasné,
že když v jedné verzi dobře víte, kde co najdete je rutinní práce s ní
poněkud rychlejší než když je všechno někde jinde a nějak jinak - musíte
každou blbost hledat.

To nové ale skutečně můžete řešit a zkoumat, když na to zrovna máte čas,
ne pokud potřebujete dělat práci a očekává se od vás, že jí uděláte
stejně mnoho nebo víc jak dříve.

Jinak je jasné, že z hlediska podpory a vývojového cyklu budu muset
verzi 8 dříve nebo později opustit a pokud ty přechody začnou být
náročnější a problematičtější, nezbude než poohlédnout se po jiné
distribuci.Zatím se mi zdá méně časově naročné tyto přechody absolvovat.

Pochopitelně ideální je asi si napsat distribuci nebo minimálně si ji
poskládat sám, ale to taky obnáší určitou práci, udržbu, aktualizaci.
Celé je to o tom, kde je ta míra, kde se vyplatí určitý stav změnit.

Proč nepoužívám normálně komerční OS uzavřený - typu XP z roku 2001 (
osm let starý) ? Vadí mi, že do některých věcí nemohu zasáhnout a
upravit je, že si nemohu vytvořit přesně to, co potřebuji.

Chtít po dodavateli rohlíků, který jich chrlí miliony, aby kvůli mně
dělal modrý rohlík do čtverce je blbost, ale tady, když to potřebujete,
tak si to prostě uděláte a pokud se to náhodou nedá jíst, tak ani nikomu
nenadaváte... Protože do toho vidíte, taky víte, proč se něco chová
zrovna tak jak se to chová, bez znalosti "vnitřku" dojdete jen k
poznání, že se to chová "nějak divně".

No to jsem se rozkecal. Jdu pracovat.

Milan Berka