kdo nenecha disk usnout?

Sobota Srpen 1 14:02:18 CEST 2009

On Sat, 1 Aug 2009, Petr Stehlik wrote:

> zustava vsak active/idle, prestoze jsem HDDTEMPu zakazal merit disku sdX
> teplotu a disk jsem nejdrive remountoval read-only a pak dokonce
> unmountoval uplne.

Jestli to přetrvává i po odmontování, tak to už je hodně divné.
To asi musí dělat něco, co na ten disk leze přímo jako na zařízení.

Zkusil bych se nejdřív lsof-em podívat, zda má někdo zařízení otevřené.

Pomocí blktrace by měly jít detekovat přístupy k datům, ale tohle nejspíš
dělají nějaké řídící příkazy, a tak to asi nepomůže.

Další možnosti jsou prostě systematicky zastavovat a znovu pouštět každý
běžící proces a sledovat, kdy nastane změna v chování. Já vím, je to
primitivní, ale je to účinné. Aspoň někdy. :)  Také lze místo zastavení
použít strace.

Větší kalibr by byl audit. Ten by měl umět nahlásit libovolný syscall
týkající se zadaného zařízení, když se mu správně nakonfigurují filtry.
Ale nebudu předstírat, že vím, jak se to dělá.

Největší kalibr je sonda přímo uvnitř jádra, např. systemtap.

--
Pavel Kankovsky aka Peak                          / Jeremiah 9:21        \
"For death is come up into our MS Windows(tm)..." \ 21th century edition /