Postavit si diskove pole na linuxu

Dalibor Straka dast na panelnet.cz
Pondělí Leden 19 00:52:56 CET 2009

Ahoj,

doposud jsem s setkal jen (a) s velmi drahymi poli za nekolik milionu
pripojenych optikou i-scsi pres zvlastni kartu do serveru nebo (b)
s nevyhovujicim primountovanim samba/nfs k serveru, protoze mi
vytuhava (zato zcela spolehlive).

Chtel bych si postavit diskove pole na linuxu, vytvorit raid(y) a
pridelovat serverum. V cem bych si nechal poradit
- je vhodne exportovat "syrovy virtualni disk"?
  (mam na mysli raid -> lvm -> export bez filesystemu)
- jakym protokolem pripojit disky? Pripadne vice vhodnych.
- staci mit druhou sitovku a pripojit pole pres ethernet nebo
  radeji koupit nejakou specielni kartu za rozumny peniz?
- pouzit vice cestne pripojeni (vice karet, vice ethernetu)?

Co od pole ocekavam?
- male prenosy dat, nic co by neutahl jeden disk na serveru
- neni nutna redundance
- nizka cena za pripadne karty (hw s linuxem a diskama mam)
- dobrou skalovatelnost, rozsiritelnost, ale tam uz si poradim
- nevadi mi chvilkove pozastaveni pole pri delani snapshotu apod.

Diky za rady,
-- Dalibor Straka
P.S. Nemam prilis rad zkratky nas/san, toto by mel byt typ san.