Postavit si diskove pole na linuxu

Jan Marek jmarek na jcu.cz
Pondělí Leden 19 09:23:28 CET 2009

Dd,

On Mon, Jan 19, 2009 at 12:52:56AM +0100, Dalibor Straka wrote:
> Ahoj,
>
> doposud jsem s setkal jen (a) s velmi drahymi poli za nekolik milionu
> pripojenych optikou i-scsi pres zvlastni kartu do serveru nebo (b)
> s nevyhovujicim primountovanim samba/nfs k serveru, protoze mi
> vytuhava (zato zcela spolehlive).
>
> Chtel bych si postavit diskove pole na linuxu, vytvorit raid(y) a
> pridelovat serverum. V cem bych si nechal poradit
> - je vhodne exportovat "syrovy virtualni disk"?
>   (mam na mysli raid -> lvm -> export bez filesystemu)

ano, je to mozne a vcelku pohodlne...

> - jakym protokolem pripojit disky? Pripadne vice vhodnych.

Je mozno pouzit iscsi, nbd, AtaOverEthernet:

iSCSI:
export (server): iscsi-target
pripojeni (client): openiscsi
- vcelku dobra technologie, funguje pekne, ma autentikaci a chodi i pres
  hranice jednoho segmentu (zvlada routovani).

AtaOverEthernet:
export: vblade (to jsem testoval), mozna i vblade-persist
pripojeni: aoetools
- rychle, ale jen v ramci jednoho segmentu (tj. nezvlada routovani),
  pokud se nemylim, pak nema ani zadne zabezpeceni...

nbd jsem netestoval, takze nevim...

> - staci mit druhou sitovku a pripojit pole pres ethernet nebo
>   radeji koupit nejakou specielni kartu za rozumny peniz?

Specialni karty jsou za velmi nerozumny peniz (tedy myslim iSCSI),
protoze IMHO jedina rozumna s Linuxem chodici je Qlogic a tam se za
jednu kartu budes pohybovat okolo 10-20tis v zavislosti na tom, zda
bude jednoportova nebo dvouportova. Spis bych doporucoval nejakou kartu,
ktera pod Linuxem zvlada alespon HW podporu cheksumu, coz nektere lepsi
serverove Intely umi.

> - pouzit vice cestne pripojeni (vice karet, vice ethernetu)?

to asi neuskodi, ale uvidis, jak vysokou propustnost ti to da a kolik
jeste budes potrebovat... Staci tzv. ethernet bonding (Linuxova
terminologie), etherchannel (Cisco).

> Co od pole ocekavam?
> - male prenosy dat, nic co by neutahl jeden disk na serveru
> - neni nutna redundance
> - nizka cena za pripadne karty (hw s linuxem a diskama mam)
> - dobrou skalovatelnost, rozsiritelnost, ale tam uz si poradim
> - nevadi mi chvilkove pozastaveni pole pri delani snapshotu apod.

BTW: jmena baliku jsou z Ubuntu (potazmo Debian-u)...

> Diky za rady,
> -- Dalibor Straka
> P.S. Nemam prilis rad zkratky nas/san, toto by mel byt typ san.

Zdravi
Honza Marek
--
Ing. Jan Marek               | Nez mi poslete prilohu .doc, .xls
University of South Bohemia  | nebo .ppt, prectete si, prosim,