Rozdelenie disku, raidy a jednotlive particie

Petr Sp. petr.sponer na blacksuns.net
Sobota Červenec 11 23:30:00 CEST 2009

Martin Tirsel napsal(a):
> Zdravim,
>
> mam tu tri 640GB disky, z ktorych budem robit SW Raid. Aky by ste mi
> doporucili raid (0/1/5) pre jednotlive particie a dane sluzby? Je
> lepsie dat treba 2 disky ako raid 1 a 1 ako nahradny alebo cisto
> zalohovaci, pripadne 3 do raid 1 alebo treba na jednu particiu raid 1,
> na inu raid 5, podla toho ako sa danej sluzbe hodi?
>
> Sluzby a particie budu vyzerat nejako takto:
>
> - nginx,Lighhtpd,Apache (bezne weby, prevazne mensie subory) [/var/www/]
> - MySQL,PostgreSQL [/var/db/]
> - Postfix (prevazna vacsina uzivatelov POP3) [/var/vmail/]
> [...]
Dávat doporučení bez toho, aniž bych věděl k jakým účelům bude server
sloužit mi přijde trochu nezodpovědné. První, co bych si vyjasnil - co
vlastně potřebuješ (jaké služby, jakou dostupnot, jaké zálohování
dat...) a jaké k tomu máš prostředky. Např. tedy
- máš jeden server a potřebuješ s jeho pomocí zajistit nejvyšší možnou
dostupnost služeb (což samo o sobě je trochu protimluv :-).
- máš jeden server, na dostupnosti tolik nezáleží, ale potřebuješ, co
nejvyšší výkon...
- máš více než jeden server a data se budou někam replikovat, služby
zálohovat, vyvažovat ...
Atp.
Já např. s oblibou používám stripované LVM (znatelně zvýší výkon
diskového systému) a nad ním přes drbd data zrcadlím na druhý server,
který tvoří zálohu pro případ výpadku prvního stroje.
Na tmp adresáři zase s oblibou používám tmpfs, protože to může významně
zvýšit výkon např. při práci s php sessions.
Jsou tam ale u jednotlivých setupů řady úskalí a nebezpečí, na která je
potřeba včas myslet.
PSp

__________ Informace od ESET NOD32 Antivirus, verze databaze 4235 (20090711) __________

http://www.eset.cz