jak zalohovat kvm virtualni stroje

Jan Houstek Jan na houstek.net
Sobota Srpen 14 13:45:38 CEST 2010

On Thu, 12 Aug 2010, Martin Kraus wrote:
> zdravim. celkem rad bych zkusil konsistentne zalohovat kvm virtualni
> stroj bezici z lvm oddilu, tzn vytvorit nejak na hostu konsistentni lvm
> snapshot a ten si rsyncem nekam synchronizovat. po pravde, nenasel jsem
> zrovna moc navodu jak dobre zalohovat, coz me celkem prekvapuje, protoze
> bych ocekaval, ze to vsichni potrebuji delat. nemel by nekdo tip na
> dobrou dokumentaci? rad bych zalohoval s co nejmensim downtimem, pokud
> mozno bez vypinani stroje. jediny dobry zpusob je zatim stroj vypnout,
> udelat snapshot a znovu zapnout. to je cca 1 minuta vypadku. nejak
> [...]

Mám disky virtuálů udělané jako LV na hostu (v samotných virtuálech už LVM
není), a client-less backup jednoduše provedu tak, že na hostu udělám z
toho LV snapshot a k tomu pak z hosta přistoupím (tj. kpartx pro rozdělení
na partitions a pak buď dump nebo read-only mount).

Pro konzistenci dat dělám to, že ještě před snapshotem vynutím v guestu
sync. S ext3 jsem zatím nenarazil na problém, ale samozřejmě ideální to
není (host přistupuje sice k zmrazenému, ale namountovanému fs), takže
máte-li v tomto směru striktnější požadavky, bude lepší dělat backup přímo
z guesta.

Ucelenou dokumentaci jsem taky nenašel, ale dobrou inspirací jak takové
věci dělat jsou hotové nástroje pro management virtualizace (RHEV-S,
Citrix Xenserver apod.).

-- HH