jak zalohovat kvm virtualni stroje

Jan Houstek Jan na houstek.net
Neděle Srpen 15 16:16:39 CEST 2010

On Sun, 15 Aug 2010, Martin Kraus wrote:

> to jsem si myslel. vsude je to stejne, ale to me nepripada jako neco, na
> cem muzou velke firmy behat. vim ze lze rict linuxu aby zmrazil
> filesystem a ze to lvm dela, jenze tezko do filesystemu namountovaneho v
> guestu. co se tyka utilit, ktere by to umely, tak jsem v debianu zadnou
> neobjevil.

"Velke firmy" maji nejaky "velky zalohovaci system", jehoz agent se
nainstaluje do jednotlivych serveru (tj. zalohuje se z guesta). Pripadne
maji VMware, kde VMFS ve spolupráci s driverem do guest OS umi udelat cosi
jako konzistentni snapshot, ktery se pak da pouzit pro "off-host backup"
(primo ze storage do backup systemu). Detailne jsem to nezkoumal, ale rekl
bych, ze ten driver v guestu v podstate udela opet pouze sync() ci neco
velmi podobneho.

> otazka je, jestli to nebastli uplne stejnym zpusobem. jeste nikde jsem
> nevidel ani zminku jak konsistentne zalohovat bezici systemy a uz vubec
> ne virtualizovane. asi nejjednodussi je proste udelat shutdown, snapshot
> a start, protoze to vyjde cca na 40 vterin a to holt musim ozelet, pokud
> chci konzistentni data. mit zalohu, u ktere se clovek musi modlit, aby
> to melo smysl, me nepripada chtene.

Pocujte, Kefalin, a co vy si predstavujete pod takym slovom "konsistentne
zalohovat"? Muzete udelat kompletni snapshot beziciho systemu (namontovane
disky + image pameti a dalsi stavova data) - jako alternativa ke klasickym
dennim zaloham vcelku pouzitelne a taky bezne pouzivane. Sice neni obvykle
z takoveho snapshotu preparovat data, ale v principu vam nic nebrani
nastartovat z toho snapshotu v izolovanem prostredi a data z nej kopirovat
po provedeni korektniho shutdownu. Pokud jde o klasickou zalohu dat, tak
vzhledem k tomu, ze data typicky budou v nejake relacni databazi ci
podobnem systemu, kde je klicova konzistentnost nejen na urovni fs, ale i
na urovni aplikace, stejne vam nezbyde nez to provadet primo z guesta k
tomu urcenym nastrojem/postupem.

> jen si rikam, ze v tomhle prece nemohu byt sam a ze nekdo nekde je
> urcite chytry a umi to:)

Umi co? I pri pouziti clusteroveho FS ci tajemnych vmware udelatek je
maximem mozneho to, ze ze snapshotu dostanete stejna data, ktera by z
disku dostal lokalne bezici proces. Coz u beziciho systemu bez
znalosti konkretni aplikace porad nemusi byt dost konzistentni.

-- HH