Záhadné DNS dotazy na localhost

Miroslav Vancl mira.vancl na gmail.com
Úterý Březen 16 19:50:19 CET 2010

Zdravím,

mám tu záhadu na prastarém RH8.0, kterou jsem objevil při ztrátě
spojení na Internet.

Některé příkazy se mi na něm v té době nepochopitelně protahovaly.
Například na ps jsem musel čekat pár vteřin.
Zjistil jsem taky proč: program se dotazoval nameserveru na AAAA
localhost a protože nameserver neměl spojení do Internetu aby se
zeptal tam, čekalo se na timeout. Když jsem na svůj nameserver přidal
prázdnou zónu localhost, prodlevy zmizely, protože nameserver dal
zápornou odpověď ihned i bez dotazů na Internetu.

Otázka je, proč se v systému, která by o IPv6 neměl nic vědět něco ptá
na IPv6 adresy a ještě k tomu na localhost. Zkoušel jsem si odtrasovat
příkaz ps a zjistil jsem, že ten dotaz posílá nejspíš z libc (adesa
volání send byla z namapovaného rozsahu pro libc), tím jsem se ale o
moc neposunul.
Vážné podezření mám na knihovnu libnss_ldap, kterou jsem tam před lety
dokompilovával kvůli sambě. Ve zdrojáku skutečně jsou podmíněné
překlady pro IPv6 (ifdef INET6) a podle symbolů v binárkách je dost
pravděpodobné, že ta knihovna s IPv6 pracuje ale kde se nastaví (resp.
zruší) ten symbol INET6 jsem už nenašel.

Zatím se mi ještě nechce experimentovat s novějšími verzemi nss_ldap,
protože mi google žádný problém s IPv6 v souvislosti s nss_ldap
nenaznačil. Netušíte někdo odkud vítr vane nebo alespoň kde nebo jak
dál hledat ?
Díky

M. Vancl