Kodeky v linuxu (Bylo: Prehravac s Xvid)

Jan Hrach jenda na yakumo.hrach.eu
Sobota Leden 22 22:41:10 CET 2011

A jsme u toho. Už v první odpovědi jsem chtěl upozornit na to, že XviD je kodek a ne formá. Takže: doporučuji prostudovat http://jech.webz.cz/kodek.php, měl bys z toho pochopit, proč je „umí Xvid 1.0.3“ nesmysl.
> Ale teď by mě zajímalo něco jiného. Našel jsem pěkný prográmek Gspot (pro Uindous samozřejmě) a ten umí zjistit z filmu přesný typ kodeku a taky, zda ho mám nainstalovaný. Existuje taky něco takového v linuxu? Mplayer mi přesnou verzi neukázal...
MPlayer ukazuje:
* FOURCC v případě AVI
* info o software, který vyrobil kontejner, lze-li vytáhnout
* a informace o audio a video formátu lze vytáhnout z těchto řádků:
+Selected video codec: [ffodivx] vfm: ffmpeg (FFmpeg MPEG-4)
+Selected audio codec: [mp3] afm: mp3lib (mp3lib MPEG layer-2, layer-3)
První řádek nám říká, že se video bude přehrávat pomocí dekodéru ffodivx. Ten umí dekódovat (asi jenom) MPEG-4 Part-2 ASP video, formát videa tedy bude MPEG-4 Part-2 ASP.
Z druhého řádku je formát zvuku asi zřejmý…

Použitý kodér, kterým bylo video zakódováno, se dá zjistit
* analýzou bitového toku zakódovaného videa (složité, ale přesné, nevím, jestli to nějaká utilita umí)
* z FOURCC, pokud je to v kontejneru AVI (jednoduché - stačí si to přečíst, ale tvůrce videa to může oblafnout (ručně to přepíše na nějaký svůj kód))
Odkazovaný SW pro okna velmi pravděpodobně (moc jsem to nezkoumal) hádá z FOURCC.
FOURCC hodně lidí, obzvláště ti, kteří kódují něčím jiným, něž DivXem/XviDem, přepisují - např. FFMPEG defaultně vkládá FOURCC "FMP4", ale některé přehrávače (a asi i ten tvůj) očekávají DX50/DX40/XVID (protože tvůrci jejich SW byli prasata/podplacení jistou zájmovou skupinou) a pokud tam je jiný kód, prostě ho odmítnou přehrát.

Suma sumárum:
* použitý kodér je ve většině případů naprosto *irelevantní*
* pokud z nějakého podivného důvodu nejde přehrát AVI, i když v něm je formát, který přehrávač zvládá, zkus nastavit FOURCC na DX50
* může se stát, že přehrávač umí pouze nějakou podmnožinu formátu, který „podporuje“ (typicky podmnožinu instrukcí, které používá DivX); pak by ale nemělo video vůbec nehrát, ale různě se sekat, kreslit nesmyslné obrazce a tak.
> A s tím souvisí: co Avidemux, umí to? Umí překonvertovat na starší verzi kodeku? Pře zběžných pokusech jsem to nezjistil...
Především „překonvertovat na starší verzi kodeku“ je nesmysl. Může se „překódovat starším kodekem“ (nebo lépe kodérem, protože jenom KÓduješ, neDEKóduješ), ale myslím si, že to u většiny kodéru nemá šanci pomoct.

Konec hlášení. UAG/UAA/doplňte svůj oblíbený terminační triplet.