WiFi

Michal Rybarik michal.rybarik na alternet.sk
Sobota Červen 30 00:34:31 CEST 2012

On 06/29/2012 07:16 PM, Petr Koval wrote:
> Dotaz na vsechny k tomuto tematu:
>
> Co je v posledni dobe,
> ne z hlediska vykonosti,
> nybrz stability a spolehlivosti
> (propracovanost, volba dilu atd.)
> lepsi
>
> vyrobky http://routerboard.com/
> nebo vyrobky http://www.pcengines.ch/
> a nebo se snazi oboji vyrobci dosahovat sameho cile
> propracovanosti pri zadanych pozadavcich volby prvku.

Routerboard su zariadenia vyrobene primarne pre Mikrotik RouterOS,
klikaci closed-source embedded Linux ktory sa nepriznava k tomu ze je to
Linux. Procesor je MIPS-BE alebo MIPS-LE, flash je vstavana a je na
urovni desiatok megabajtov. Debian alebo nieco podobne na tom urcite
nespustite. Niektore Routerboardy sa dali znasilnit a natlacit do nich
opensource OpenWRT, ale chodivym by som to rozhodne nenazval, problem je
v mizernej urovni ovladacov, napriklad na ethernet porty, kde vyrobca
chipsetu neposkytuje a utajuje specifikaciu, a do kompletneho reverse
engineeringu sa nikto nehrnie. Prakticky jedina moznost aky system tu
prevadzkovat a vyuzit s nim moznosti toho hardwaru, je dodavany
RouterOS. A co sa toho tyka, kym od neho budete chciet staticky routing,
prebridgovat nieco s niecim, pripadne do toho strcit nejaku Wifi kartu,
tak to ucel splni aj laikovi (naklikate vsetko v GUI). Ak by ste chceli
nejake zlozitejsie topologie, vacsie mnozstvo VLAN, dynamicke riadenie
userov, dynamicke smerovanie cez OSPF, BGP, RSTP, a podobne advanced
veci, tak odporucam dokupit velke balenie antidepresiv alebo na to
radsej zabudnut hned v zarodku. Naklikat sa to tam da, ale zije si to
vlastnym zivotom. Ono vo vnutri je Linux kde tieto advanced veci tiez
nie su uplne vyladene, a  kvoli uzavretiu systemu je admin ochudobneny
aj moznost si to zdebugovat a opatchovat alebo zoptimalizovat (zavisi
ale od admina ci vobec o nieco take stoji). Co sa tyka spolahlivosti
samotneho hardwaru, reklamovanost je na urovni 3-5%.

ALIX od PCengines su samostatne zariadenia bez operacneho systemu.
Procesor je x86 kompatibilny, kludne na tom nabootujete beznu
distribuciu Linux alebo Windows. RAM je okolo 256 MB pevne obboard, ako
disk sa pouziva vymenna CompactFlash ktora je dnes na urovni jednotiek
az desiatok giga, vsetky dnesne modely maju aj USB takze sa da bootovat
aj z neho. Podpora ALIXov v Linuxe je stopercentna, netreba ziadne
pachovanie ani nic podobne. Samotny pristup firmy PCengines je pomerne
dost "open", uvolnena je aj schema zariadenia, zapojenie plosneho spoja,
atd. Vhodna  distribucia je Voyage Linux, co je Debian prisposobeny pre
beh z read-only flash, pouzitelne su pre neho priamo Debianove baliky aj
repozitare. Chybovost hardwaru a reklamovatelnost je u nas niekde medzi
0% a 2%, pre relativne maly pocet kusov to presnesie nepoviem :o)

Pre korektnost upozornim, ze ani ALIX ktory je u nas rozhodne
preferovanejsi, nie je zbran na vsetko, pretoze podpora Wifi driverov na
Linuxe je vseobecne poslabsia, hlavne ked sa ide do specialnych funkcii
(pri beznom AP a klient to nevadi). V tomto ma RouterOS trochu navrh, a
este viac navrch ma Ubiquiti, mozno aj tym ze sa nemusia zaoberat celym
systemom od A po Z a vyrobou klikacieho GUI na vsetko co v Linuxe je, a
mozu za sustredit na vyladenie Wifi ako takeho. Ubiquiti a Mikrotik
zariadenia su povacsine postavene na rovnakych chipsetoch aj CPU, ale
Ubiquiti ako take sa trochu ochotnejsie hlasi k open-source a na
vyziadanie poskytuje SDK ktorym bez vacsich problemov skompilujete
identicky firmware ako dodava vyrobca (cele je to OpenWRT based) a aj v
ich firmwari sa mozete rovno prihlasit cez SSH do systemu (oproti tomu v
RouterOS vas na konzole privita ich vlastny command line interface).

Michal Rybarik
Alternet, s.r.o.
055 / 238 55 55
www.alternet.sk