"Zmizelá" partišna...

Karel Zak kzak na redhat.com
Pondělí Květen 7 09:49:37 CEST 2012

On Fri, Apr 27, 2012 at 11:00:58AM +0200, Jan Marek wrote:
> na mém Oracle Linuxu 6.2 (stejné jako RedHat 6.2) mi po
> přegenerování initrd a restartu "zmizela" partition sda1.
> Naštěstí to nebyla root partišna, ale /boot. Je zajímavé, že
> kpartx, fdisk, cfdisk a další podobné nástroje tuto partišnu
> vidí, ale v /dev mi chybí odpovídající blokové zařízení. Problém
> je, že sda2 je root, takže pokusy o mírnou modifikaci, vrácení
> zpět a zápis partišny skončí oznámením, že operační systém nemůže
> znovu načíst partišny, protože jedna z nich je používaná.

 Nemyslim, ze by PT byla poskozena -- hadam, ze udev za vydatne pomoci
 blkid dojde k nazoru, ze ta partition je "divna" (viz. napriklad to
 co pise Slávek Banko o MD). Co na tom disku je/bylo (MD?)?

> Zkusil jsem též vytvořit příslušný device pomocí mknod, ale když
> chci partišnu namountovat, tak mi to ohlásí chybu, že zařízení
> neexistuje. Je také pravda, že v /sys tato partition vůbec není.

 existuji prikazy addpart(8) a delpart(8) kteryma jde vnuti systemu
 partition i tam kde zadna neni :-)

 nebo kpartx namapovat oddil pomoci DM, nebo pomoci losetup na danem
 offsetu apod.

> Je možné nějak zjistit, kde se tato partišna "ztratila"? Na PC je
> multipath a ze začátku jsem podezíral jej, ale příkaz 'multipath
> -ll' mi okolo /dev/sda nic nevypíše.
>
> blkid mi tuto partition též nevypíše.

 vyzkousel bych

  BLKID_DEBUG=0xffff blkid -p /dev/sda -O $(( 2048 * 512 )) -S <konec sda2>

 nebo jen /dev/sda2 bez tech offset/size pokud se ti podari sda2
 zarizeni udelat

 pripadne se podivej do udev DB co tam blkid pridalo za informace (i
 kdyz je mozne ze zadne).

 pripadne hexdump :-)

> Je možné případně zjistit, co se s touto partition stalo?

 najak debugovat co s partition udela udev pri bootu

    Karel

--
 Karel Zak  <kzak na redhat.com>
 http://karelzak.blogspot.com