Kterou embedded desku s Linuxem?

Jan Kasprzak kas na fi.muni.cz
Pátek Prosinec 19 11:51:23 CET 2014

[varovani: nasleduje dlouhy mail :-]

Adam Pribyl wrote:
: On Wed, 17 Dec 2014, Jan Kasprzak wrote:
:
: >Martin Vancl wrote:
: >: Proč musí deska umět POE? Nestačilo by přes redukci na druhé straně z UTP
: >: vytáhnout napájení?
: >
: >	Mnohdy ano, ale je to další krabice navíc, další kabely, atd.
: >Proto bych fakt chtěl PoE přímo na desce.
: >
: >: Takhle téměř vyloučíte RPi.
: >
: >	Ano. Na druhé straně toto stejně není doména R-Pi. Na to je tam
: >docela zbytečná 3D grafika a naopak to nemá A/D převodník.
: >
: >: Já mám na pár podobných věcí použitý starý WRAP (předchůdce ALIXu). 233MHz
: >: x86, 64MB RAM, CF. A jsem spokojený. Sehnat se dá za pár korun. Kvůli
: >: pomalosti na své původní určení je všichni vyhazují (pokud to už neudělali).
: >
: >	ALIX je docela veliký. Já bych fakt potřeboval co nejmenší věc.
: >Pokud by na tom běželo SNMP, možná SSH a nějaký můj ovládací program, bylo by
: >to víc než dostatečné. A právě když člověk vidí ty R-Pi tak si říká, že
: >něco ještě výrazně slabšího (ale už s Linuxem, ne Arduino) by mělo být možné
: >vyrobit i v daleko menším formátu.
:
: Ano, ale ne za cenu RPi, proto kazdy nakonec zjisti, ze ta grafika
: mu zase tak nevadi.

	Jo, grafika mi v principu nevadi. Naopak vadi absence PoE a v pripade
Pi oproti Beagleboardum absence ADC.

: Tzn. hrozne zalezi, do jake to chcete aplikace. Do prumyslu nikdo
: RPi cpat nebude, ale musi pocitat s mnohem vyssi cenou, pokud to
: mate doma na hrani, nebo chcete produkovat tisice takovych kousku a
: ma to byt levne, je to zase o necem jinem. Navic velmi zahy zjistite
: ze zasadni je dostupny SW, resp. mnozstvi vlastni prace, kterou do
: toho budete muset investovat, abyste rozchodil A/D, GPIO, PWM apod.
: takze pro jednoduche levne kusovky stejne skoncite u RPi nebo
: Arduina (mimochodem to je cela rodina, jsou tam i desky se 400MHz
: ARMem na kterych bezi Linux). Vetsina lidi si neuvedomuje, ze funkci
: portu je treba napr. namapovat, nebo upravit pomoci DTS, coz znamena
: nastudovat dokumentaci, registry, zkompilovat ovladace atd. a o to
: nikdo nema zajem. Kazdy chce "nejakou" desku, ktera je pripravena
: prave pro jeho aplikaci a on tam jen realizuje svuj napad, coz tak
: ale vetsinou neni.

	Tak vetsina z tohoto mi vubec nevadi. Ostatne, u tech prumyslovych
kontroleru taky musi clovek studovat dokumentaci a v mnoha pripadech mit
i specializovane vyvojove prostredi. Samozrejme ze pokud mam desku s PWM,
GPIO nebo ADC, tak musim nejdriv nastudovat, jak se to pouziva.

	Ja jsem u jednoduche kusovky vetsinou koncil u vlastnich navrhu
s nejakym ATtiny. Pak jsem si i udelal "obecnou" desku pro 8-pinove
ATtiny, ktera je rozumne variabilni tak, aby sla pouzit pro dost aplikaci:

http://www.fi.muni.cz/~kas/tinyboard

	Rozmery to ma podobne jako Arduino Nano, akorat na rozdil od Nano
to ma slabsi procesor, ale zase se da dosahnout klidove spotreby pod
jeden mikroamper (coz na Nano neudelate, protoze FTDI cip). A taky to ma
na desce nejen tupe vyvedene piny procesoru, ale ma tam pripraveny i prostor
pro nejake dalsi soucastky vcetne pripadnych vykonovych. Takze tech asi
50x25 mm je skutecne vsechno, neni treba resit nejake shieldy nebo tak neco.

	Tohle bohuzel nestaci na nektere aplikace: napriklad USB komunikace
se dela docela neobratne a sebere dost kapacity procesoru, takze je lepsi
mit specializovany cip, treba to FTDI. A samotne FTDI232 je drazsi nez
cela ta deska i s procesorem (pri kusove objednavce) a zabira nekolikrat
vic mista nez procesor. Takze tam jsem skoncil u Arduina se vsemi nevyhodami.

	No a ted jsem narazil na problem, ktery potreboval komunikaci
po IP a pokud mozno napajeni z PoE. Coz uz vede spis na Linux. Takze hledam
co v teto oblasti existuje.

	No a k prumyslovym kontrolerum: dekuji, nechci. Mame prumyslovy
kontroler pro chladici system datacentra:
http://www.fi.muni.cz/~kas/datacentrum/
Kontroler sam stoji pres 15 tisic, nepocitaje v to samotne karty se vstupy
a vystupy. Bezi na tom proprietarni system a aplikace vyvijena proprietarnim
vyvojovym prostredim, bezpecnost na urovni nula, rychlost taky. Verili byste,
ze dneska existuje za tuto cenu system, ktery ma staticke priority procesu,
a muze pro beznou sitovou komunikaci typu cteni provoznich parametru
pres HTTP nebo MODBUS nestihat?

	Tohle je pro znacnou cast aplikaci slepa cesta. Aplikace typu
potrebuji nekde daleko cist par analogovych vstupu, par digitalnich,
a mozna nejaky analogovy vystup pres PWM, potrebuji aby to zabiralo
co nejmin mista (cili vsechno na jedne desce, max. na dvou, napajeni z PoE,
komunikace po IP).

	Toz tak. Snad jsem aspon trochu vysvetlil, co zhruba potrebuju
a proc ne neco jineho. Sorry za dlouhy mail.

-Y.

--
| Jan "Yenya" Kasprzak   <kas at {fi.muni.cz - work | yenya.net - private}> |
| New GPG 4096R/A45477D5 -- see http://www.fi.muni.cz/~kas/pgp-rollover.txt |