Ubuntu 14.04, novejsi jadra bootuji jen v recovery

Vladimir Macek macek na sandbox.cz
Pátek Listopad 28 09:30:14 CET 2014

Zdar lidi, prosím o radu. S Linuxem dělám mnoho let, ale s bootováním jsem
si nikdy netykal, natož při šifrovaných discích, LVM atp.

Na Dell Latitude E6530 mám dva roky vcelku bez problémů mnou nainstalované
Ubuntu, upgradované postupně na 14.04.1. LUKS-šifrovaný SSD disk.

Průběžně spořádaně aktualizuju balíky a díky uspávání velmi zřídka
rebootuju. Problém je, že od určité doby jádro nenastartuje. Mám tato jádra:

/boot/vmlinuz-3.13.0-34-generic
/boot/vmlinuz-3.13.0-36-generic
/boot/vmlinuz-3.13.0-37-generic
/boot/vmlinuz-3.13.0-40-generic

Jen to nejstarší nyní zavede systém jak jsem zvyklý: Grafický dotaz na LUKS
passphrase na modrém pozadí. Následující jádra po "BIOSovém" logu DELL v
kruhu nechají asi minutu černou obrazovku a pak:

    BusyBox, ...

    (initramfs) _

Čekal jsem, jestli to není "problém někoho jiného", že by časem přišla
oprava. Znáte to:
http://www.brandtdary.com/uploads/5/6/6/4/5664049/6107676.jpg :-)

Už je to ale dlouho a několik verzí jádra a stále se to děje. Nejsem si ale
vědom toho, že bych mezi jádry -34 a -36, kdy se to začlo dít, dělal něco,
co by se bootu týkalo, ani jsem neupgradoval na nový release Ubuntu.

Zjistil jsem dnes, že nejnovější jádro (dnes nainstalované), tedy -40,
naběhne recovery režimu. Vidím klasický textový boot jádra, v textu se mě
zeptá na passphrase a vše je pak v pohodě.

Disky:

# lsblk -o name,fstype,type,mountpoint,ro,model,size,mode,sched,uuid
NAME                      FSTYPE      TYPE  MOUNTPOINT RO
MODEL              SIZE MODE       SCHED    UUID
sda                                   disk              0 SAMSUNG SSD PM83
119.2G brw-rw---- deadline
├─sda1                    ext2        part  /boot
0                    243M brw-rw---- deadline
94905cc0-4b69-49af-ba2c-1f95fe1c27f8
├─sda2                                part
0                      1K brw-rw---- deadline
└─sda5                    crypto_LUKS part
0                    119G brw-rw---- deadline
eea0d666-09c7-4ea3-aeae-667c32de78b9
  └─sda5_crypt (dm-0)     LVM2_member crypt
0                    119G brw-rw----
fAUn5t-0qsj-mr1m-Pl7u-6NXt-RyhJ-jsDdzc
    └─xubuntu-root (dm-1) ext4        lvm   /
0                    119G brw-rw----
39e659d5-2b47-4efa-8762-fdf9a8a08db8
sr0                                   rom               0 DVD+-RW DU-8A4SH
1024M brw-rw---- deadline

Není to fatální, dovnitř se tedy dostanu. Ale vadí mi to, nechci systém
nechat příp. nestabilní a nakopnutý, je pro mě důležitý.

Děkuju předem za rady, co třeba zjistit, poslat a tak!

Vláďa