Na cem postavit "privatni cloud"?

Jan Kasprzak kas na fi.muni.cz
Čtvrtek Říjen 2 09:07:10 CEST 2014

	Dobry den,

resim ted tento problem: mam nekolik stejnych serveru, ktere uz nestaci
na to urceni, na ktere byly puvodne koupene, takze jsme je nahradili necim
novejsim. A ja bych si predstavoval, ze bych ty starsi vyuzil jako
"privatni cloud" na pokusy pro studenty i na vaznejsi projekty, ktere
ale nepotrebuji samostatny fyzicky pocitac.

	Predstavoval bych si, ze by uzivatele meli nejake kvoty (treba
max. 2 CPU zaraz, max. 2 GB pameti zaraz, max 40 GB diskoveho prostoru)
a v ramci toho by si mohli vytvaret virtualni stroje, mohli by se dostat
k jejich seriove konzole pres ssh, ke graficke pres VNC nebo SPICE,
mohli by je zapojit do site, pokud by na to meli pravo, atd.

	Takovouto sluzbu u nas uz uzivatele maji, ale je realizovana
na nejakych vetsich serverech, ktere proste "nesmi spadnout", takze
mnozstvi zdroju je omezene a pravo vytvorit si virtualni stroj na
pokusy nema kazdy. Spravu virtualnich stroju a pristup k nim resime
nami napsanym webovym nastrojem, ktery pres ssh ovlada libvirt na nekolika
virtualizacnich serverech.

	Ja bych chtel, abych pouzitim vetsiho mnozstvi mensich fyzickych
serveru ziskal moznost vytvaret daleko vic virtualnich stroju, ktere by
byly daleko tolerantnejsi k vypadku fyzickeho stroje. Coz mimo jine
znamena resit nejak storage, aby data virtualniho stroje byla nekde dostupna
i pri vypadku jednoho fyzickeho stroje. Taky abych nemuset resit
"na ktery fyzicky stroj umistim novy virtualni stroj", atd.
Nechci na to kupovat novy hardware, takze napriklad nejake velke diskove
pole pripojene pres SAN ke vsem serverum neprichazi v uvahu. Jen lokalni
disky.

	Jde na toto pouzit neco existujiciho? oVirt, OpenNebula, ...?
Mate s tim nekdo nejake zkusenosti?

	Ja jsem si predstavoval, ze bych treba udelal na tech strojich
DRBD volumes po dvojicich stroju, a virtualni disky vytvarel na tomto
DRBD. Pak bych mel vzdycky pri vypadku fyzickeho stroje jeste jeden,
na kterem by byla ta stejna data.

	Uvitam jakekoli zkusenosti v teto oblasti.

-Y.

--
| Jan "Yenya" Kasprzak   <kas at {fi.muni.cz - work | yenya.net - private}> |
| New GPG 4096R/A45477D5 -- see http://www.fi.muni.cz/~kas/pgp-rollover.txt |