Re: Proč tolik povyku kolem systemd?

Adam Pribyl pribyl na lowlevel.cz
Sobota Říjen 25 20:57:32 CEST 2014

On Sat, 25 Oct 2014, Leonardo wrote:

> [...]
> nazvat), buhužel pro mě pouze v angličtině, jsem jeden s těch, kteří tento
> Shakespeareův jazyk neovládají natolik bravůrně, aby četli rozsáhlé traktáty v
> něm napsané, bohužel psané někdy americkou angličtinou nebo zkomolenou.
> Poprosil bych, aby mi někdo v češtině vysvětlil co je na systemd špatně, pro
> zatím jsem narazil jen najeden problém a to se špouštěním kdm při startu
> systému. Google bohužel vyhodí jen kusé informace, podle kterých lze jen
> usoudit, že je něco špatně, ale co. Nechci flame war, ale diskusi založenou na

Diskuse s obdobnymi diskusemi najdete i na ceskych webech, kdekoli je
zminka o systemd.

Jinak je vas dotaz na traktat. Cely problem ma tri stranky:
1. osobnostni
2. principialni
3. historickou

ad 1) jsou to problemy v nekompatibilnim chovani nekterych osob s nazory
jinych, casto se prenasejici az do "boje" kohoutu na smetisti...

ad 2) Pred lety, kdyz koncept systemd vznikal a vytvoril mechanismus
retezeneho spousteni pres sockety jsem principem teto unixove myslenky byl
nadsen. Unitami se zapisem ala windows "INI" uz mene, ale "prikazu" bylo
par a dalo se s tim pracovat. Bohuzel se navic vysktlo par konceptualne
obtizneji resitelnych problemu, takze casem z toho vznikl, dle meho
skromneho nazoru, bordel symlinku a adresaru o kterem lze jiz jen obtizne
neco rici pouhym pohledem. Dalsi problem je, ze v ramci zkvalitnovani a
inovovani procesu, tedy princip nahrazeni jednoducho initu pomerne
komplexnim, byla myslenka "kdyz muzeme tak to vylepsime po vsech
strankach" a tim zaclo postupne pozreni funkcionality spousty samostatnych
celku do systemd, takze systemd uz neni jen init ale i udev (pricemz
zavedl a zcela prevratil existujici dlouha leta pouzivane znaceni
zarizeni), login + session management, log, synchronizace casu, chroot
(nspawn), virtualizacni stroj, locale, cron a bude i konfigurace site,
atd. Tedy veskerou heterogeni strukturu "unix like" pohltil systemd, coz
ma dva nasledky - pozitivni, protoze to umoznilo spoustu veci, ktere drive
byly resitelne spatne, nebo vubec, ale bohuzel i negativni - vse je
zavisle na systemd (napr. to smeruje k tomu, ze jednotlive
distribuce se uz nebudou mit temer cim lisit, po cemz nekteri volaji jiz
leta, ale asi to neni uplne idealni stav pro opensource, ktery potrebuje
konkurujici si myslenky, jinak stagnuje), ktery v podstate
nepripousti alternativy (rozumej pripousti, ale nehledi na ne) a ktery je
dle meho nazoru jiz totalne neprehledny, navic je to pohybujici se cil -
ruznymi subdemony a pribyvajicimi direktivami v unitach se resi nova
funkcionalita. Jazyk unit se tedy neustale rozrusta a je neuchopitelny.

ad 3) historicka se prolina s tou prvni a druhou - I. nekdo nema rad ani
principy pulseaudia stejnych autoru, II. vedou se vlekle debaty o tom, zda
systemd jeste zustava verny principu jednoduchosti - tedy jednoduche
nastroje variabilne kombinovatelne, cimz se dosahovalo maximalniho efektu.
Systemd je proste prisli monoliticky s prilis mnoha funkcemi, ovladany
prisli uzkou skupinou lidi.

Jako moje vlastni shrnuti vidim nasledujici: Systemd je prilis slozity a
snazi se vse delat za nas, cimz nam bere svobodu. Reseni technickych
detailu je pak vedlejsi. Velice bych si pral, aby Debian byl tou pakou,
ktera systemd zkultivuje, ale obavam se, ze je jiz pozde.

> --
> Leonardo

Adam Pribyl

PS: Vsechny maily do konference dorazili.