Zalohovani, best-practices

Jan Hrach jenda na yakumo.hrach.eu
Čtvrtek Listopad 5 19:21:07 CET 2015

> Kdyz inkrementalne zalohujete na vzdaleny stroj (sprateleny nebo
> pronajaty), je pro vas dulezite, aby ten vzdaleny stroj byl "append-only"?

Ano. Dělám to tak, že se zálohující stroj připojuje na zálohovaný - opačně přístup není, nemůže tedy soubory měnit.
Po záloze se se udělá snapshot.

> Dale, je pro vas dulezite, aby zalohovaci stroj poskytovat i po zapisu
> kontrolni soucty vsech udrzovanych inkrementu

Ani ne. btrfs to dělá, mdraid ne. Silent data corruption odhalíme pár za rok (50 TB dat, každý měsíc se to pro kontrolu všechno přečte), navíc když je to v RAIDu s dostatečnou redundancí, tak se to opraví.
Kdybych držel nějaké velké binární databáze, mluvil bych jinak.

> Zajima me vas nazor, jak pristupuji k zalohovani ti z vas, kteri se citite
> spokojeni s tim, jak to mate vyreseno.

Server, pár disků, nad tím MD nebo BTRFS RAID, případně ještě dm-crypt. Pravidelně rsync všech strojů a pak snapshot.
Pro extra paranoiu na serveru nemusí běžet sshd a přístup jen přes lokální konzoli.