Systemd odpojuje disk pod rukama

Čtvrtek Říjen 6 23:42:35 CEST 2016

On Tue, 4 Oct 2016, Jan Kasprzak wrote:

> 	No, ja jsem tedka dal ten daemon-reload, abych se pohnul dal.
> Podivam se pri pristim vyskytu chyby.

Jasně.

> : A co na to udevadm monitor? Bylo původní zařízení udev-ovsky
> : odpojeno, nebo tam visí jako zombie?
>
> 	Podle me se to zarizeni v tomto konkretnim pripade stihlo
> pripojit znovu nejak dost brzo, protoze mu kernel pridelil jmeno
> sdc misto sdb. Standardne pokud vyhodim disk a kernel uz po nem
> nema ani stopy, prideli mu po vlozeni zpatky jmeno sdb.

Právě proto jsem se ptal, zda tam nějaký zombie-sdb nevisí doteď, nebo
obecně co se tam dělo. Dovedu si představit, že jestli se nejdřív objevil
sdc a sdb zmizel až poté (pokud vůbec zmizel), tak byla tato situace pro
systemd poněkud matoucí (což ho ale vůbec neomlouvá).

> 	Jo, takhle nejak si to vykladam. Ale clovek by rekl, ze udev do
> sebe pohltili presne z tohoto duvodu, aby se podobne nekonzistence mezi
> udevem a systemd nestavaly.

Prostě to nestačí a bude potřeba, aby toho systemd pohltil ještě víc. :)

> 	Ostatne, proc vlastne systemd odmontovava svazky jejichz disk
> zmizel? Nemel by ten svazek zustat primontovany a vracet nejake to ENXIO
> nebo ENODEV?

On podle mne vnímá mountpoint tak, jako že má svého druhu závislost na tom
zařízení, a prostě nemůže být bez toho zařízení aktivní. Což možná dává
smysl, když to byl svazek, který předtím sám namontoval, ale poněkud to
přehání v okamžiku, kdy iniciativně odmontuje svazek, který někdo připojil
ručně.

Myslím, že se stalo to, že levá ruka systemd označila unitu toho svazku za
aktivní, když uviděla, že je svazek znovu namontovaný, a pravá ruka pak
zpozorovala, že je aktivní unita mající závislost na neaktivní, tak tu
aktivní nařídila zastavit a tedy v tomto případě odmontovat.

Co se týče toho, co dělá souborový systému, kterému někdo zpod rukou
ukradne zařízení, tak je výsledkem většinou dost zoufalý stav, kdy něco
tak nějak přežívá v keši a zbytek je vrací všelijaké chyby. A pokud
neexistuje nějaký zvláštní důvod zachovat přístupné aspoň to, co je
nakešované, tak je obvykle nejlepší to už dál netrápit a svazek
odmontovat.

--
Pavel Kankovsky aka Peak                      "Que sais-je?"