Re: zdraví disku

Neděle Listopad 26 21:18:52 CET 2017

On Sun, 26 Nov 2017, Josef Krieglstein wrote:

> pokud je disk v záruce, chtěl bych nový, pokud je po záruce, pustil bych
> badblocks -svw /dev/sde, pokud skončí bez chyb používal bych ho na
> nedůležité věci dál. Nevím proč badblocks dokáže spolehlivě přinutit
> disk k relokaci, má to umět normálně sám, nebo tu funkci relokace chápu
> stále špatně.

Disk nemůže neopravitelná data sám od sebe relokovat, protože při pokusu o
jejich čtení by měl po pravdě přiznat, že jsou v háji. Relokaci může
provést až při jejich přepsání, protože to má k dispozici nová data, která
pak může zapsat do náhradního bloku.

badblocks s opšnou -w celý svazek přepíše a tím zároveň vyprovokuje
relokaci vadných bloků.

Takto lze skutečně leckterý disk hlásící vadné bloky "opravit" tak, že
pak třeba i mnoho dalších let spolehlivě funguje, ovšem zdaleka to není
zaručeno. V tomto případě se mi ale zdá, že je těch vadných bloků už
docela hodně, a moc velký zázrak bych od toho přepsání neočekával.

--
Pavel Kankovsky aka Peak                      "Que sçay-je?"