WiFi v domě

Martin Kraus lists_mk na wujiman.net
Neděle Červen 7 13:34:09 CEST 2020

On Sat, Jun 06, 2020 at 09:29:13PM +0200, Vladimír Macek wrote:
> do třech místností většího domu mám rozvedený ethernet na strop, vždy jeden
> kabel, a chtěl bych tam wifi s "roamingem", tedy abych mohl volně s
> notebookem přecházet a byl stále na jedné síti. Plus chci nastavit wifi síť
> pro hosty.
>
> Jaké "talíře" na strop byste mi doporučili nebo nedoporučili a proč?
>
> Vím o MikroTik nebo Ubiquity. Velmi zhruba vím, že Ubi potřebuje ovládací
> software nebo hardwarový řadič ve switchi, kdežto MikroTik ne a navíc je
> levnější.
>
> S kterým z těch zařízení si linuxák víc potyká a budou mu víc "sedět"?

Zdravim.
Na domaci pouziti asi staci mikrotik. Nastaveni je celkem jednoduche. Udela se
uspokojujici konfigurace na jednom z nich a pastne se do tech ostatnich access pointu.
Idealni koupit mikrotik s POE a switch s POE aby se nemuselo resit napajeni.
Napriklad RBcAPGi-5acD2nD.
Cena za jednoduchost je, ze ta wifi nema inteligenci.
Tudiz je potreba spravne manualne nastavit kanaly aby se to vzajemne nerusilo. Do
toho vstupuji i wifi od sousedu, takze nekde v zastavbe pouzit 5GHz a idealne
nenastavovat 2.4GHz, aby se klienti nesnazili pripojovat na mnohem vice
zarusene 2.4GHz pasmo. Do toho vstupuji i veci jako mikrovlne trouby ci
bezdratove telefony apod.
Roaming resi wifi klient, takze zavisi na schopnosti jednotlivych zarizeni,
jak dobre se zvladnou odpojit od stavajiciho AP a pripojit k nejakemu s lepsim
signalem pri pohybu klientu v prostoru.
Ruznym nastavnim se to da trochu ovladat, ale bez wifi controlleru to ma
omezene schopnosti.

Neco s centralnim wifi controllerem ma svoje vyhody v zavislosti na
schopnostech toho controlleru.
Controller umi dynamicky alokovat kanaly, takze kdyz si soused zapoji novy
access point a rusi vybrany kanal, tak se to umi samo prekonfigurovat.
Pomaha i s roamingem klientu a muze umet sdilet na backendu master klice,
takze neni potreba znovu autentifikace, kdyz se prechazi mezi access pointy.
Jak dobre funguje Ubiquity netusim. Kdysi jsme vybirali wifi pro kancelar a
Ubiquity nemelo pozadovanou funkcionalitu, ale to je 4 roky zpet.

Pro domaci pouziti bych volil mikrotik. Me to doma funguje celkem bez problemu.
Za tu cenu se nic lepsiho asi neda poridit.

mk