Linux mdraid1 postupne vyndany oba disky

Slávek Banko slavek.banko na axis.cz
Neděle Leden 23 15:47:34 CET 2022

Dne ne 23. ledna 2022 14:26:56 Adam Pribyl napsal(a):
> Diky moc za odpoved, ta prvni skutecne nejak nedorazila.
>
> Moje obava byla, aby system, presto ze bezi uz jen z RAM neoznacil za
> neplatny i druhy disk po jeho vraceni do systemu, ale zjevne uz je po
> takove operaci natolik v rozkladu, ze tak neucini nebo to dela
> zamerne... nasledne jsem zkousel aspon na virtualu chovani mdraidu a
> vypada to, ze druhy disk z raid1 pole prakticky nelze odebrat a oznacit
> za neplatny. Pokud by ale uz prvni disk byl oznaceny za neplatny, druhy
> fyzicky zkolaboval ci byl uplne odbebran, tak si myslim ze system uz
> [...]

Princip je jednoduchý: Metadata s informacemi o poli jsou zapsaná v
příslušných diskových oddílech jednotlivých členů pole. Podle verze
metadat buď na začátku (> 1.0) nebo na konci (<= 1.0). Když nějaký disk
vypadne, v metadatech ostatních disků dojde k aktualizaci. Vypadnušímu
disku tak zůstanou starší metadata - on sám si už nemá jak poznamenat, že
vypadl (nebo byl vyřazen). Když vypadne i poslední disk, není nikdo další,
kdo by si metadata aktualizoval. Při sestavování pole jsou použity disky,
které mají nejnovější metadata. Disky se staršími metadaty jsou vyřazeny.

K úvaze výše: Pokud by první disk vypadl (nebo byl záměrně vyřazen), nikdo
by jej do pole nevrátil a poté by druhý disk fyzicky zkolaboval nebo byl
odebrán, pak by po restartu naběhl jako plně platný první disk. Byl by
totiž v ten okamžik diskem s nejnovější verzí metadat, takže platný.
Pochopitelně by ale obsahoval jen data aktuální k době těsně před
výpadkem/vyřazením prvního disku z pole.

Zdraví
--
Slávek