Spatni vlastnici v /dev

Libor Fidler fidlerl na risc.upol.cz
Středa Březen 1 00:53:04 CET 2000

Dobrý den,

od jiste doby (mám podezření, že od té doby, co jsem měl problémy s vadnou
pamětí a nechal jsem počítač nabootovat do initlevel 5), mám takovýto problém:

První uživatel, který se po spuštění počítače naloguje pres kdm (čiliž rovnou
do X), se stane vlastníkem některých zařízení v /dev/. Konkrétně to jsou
/dev/audio, /dev/audio1, všechny /dev/fd*, /dev/midi*, /dev/mixer*. Jejich
vlastníkem zůstavá i po odlogovaní, takže další uživatel, který se přihlásí
(přes kdm i přes konzoli), si nepustí zvuk, nenamountuje nebo neodmountuje
disketu atp. (pokud to není root, samozřejmě).

Situace je ještě zajímavější, pokud první přihlášení do počítače neproběhne
přes kdm, ale přes virtuální konzoli (při initlevel 5 i 3). První přihlášený
uživatel se stane vlastníkem těch zařízení a má je tak dlouho, dokud se
neodhlásí. Když se odhlásí a mezitím se přes jinou virtuální konzoli nalogoval
někdo jiný, stává se vlastníkem těch zařízení root, ale jen tak dlouho, než se
na libovolné konzoli přihlásí nový uživatel; pak se vlastníkem stává zase on...
(Je to trochu chaos, ale já v tom mám ještě větší...)

Mám RedHat 6.0 CZ, bootuju defaultně do initlevel 5, přihlašování probíhá přes
kdm, jako X-prostředí používám KDE 1.1.1. Do oné jisté doby všechno šlapalo OK,
teď nevím, co s tím. Jsem jen pouhý uživatel začátečník... HELP! Nechce se mi
přeinstalovávat celý linux...

Další info, které asi není podstatné: mašina mi sedí doma na stole, připojení
na internet jen přes PPP (čiliž hacknuté to asi nebude:); je to K6-II na 350,
teď s 96 MB paměti, na jediném hardu sedí Win98 a linux, k bootování
systémů používám chos 0.81 (s ničím z toho předtím problémy nebyly).

Předem děkuji za každou radu...

Libor Fidler
fydo na seznam.cz