Ceska verze RH 7.0

Pátek Září 29 20:15:23 CEST 2000

On Thu, 28 Sep 2000 ivop na regionet.cz wrote:

> duvody:
> - zda se, ze tam neni potreba zas az tak moc predelavat

No, ono se neco najde :-)  A i kdyby se nenaslo - myslite si, ze jsem
celou dobu pred 7.0 spal za peci? :-) Pro me je skutecne lepsi, kdyz je do
mainstreamu zahrnuto co nejvice veci (je to efektivnejsi, protoze spoustu
veci za me udela nekdo jiny) a take jsem se o to snazil.

> - minula verze byla relativne nedavno, takze by o novou
>   nebyl asi prilis velky zajem
> - 7.0 vypada zase jako sity trosku horkou jehlou
>   (RedHat se uz ocividne tesi na prijmy za placeny support)

To neni pravda. RH jen stale dodrzuje taktiku byt vpredu a nezustavat
pohodlne (a alibisticky) nekde na konci. Vzpomente na glibc, glibc 2.1,
atd. Oni se vzdy snazi o protlaceni novych veci (coz se nekomu nemusi
libit, ale v tom pripade muze zustat u starsi verze). To, ze je zahrnou do
distribuce je velky impuls pro akceleraci vyvoje.

To, ze nektere tymy (napr. KDE) nemaji v dobe zmrazeni distribuce
dostatecne stabilni verze svych produktu neznamena, ze RH budou kvuli tomu
cekat (to by cekali donekonecna). Vydavaji dvakrat rocne novou verzi,
ktera dava uzivatelu to, co chteji (tj. novinky). Kdo chce sedet za peci,
nikdo ho do novych verzi nenuti....

> Uvedu citat z jednoho dnesniho mailu (autor je clenem Blackdown tymu):

Rozhodnuti o zarazeni urcitych verzi do distribuce je u RH motivovano
jednak zejmena chuti jit proti zdi (i kdyz si obcas nabijou nos) a tak dat
lidem nove veci (od toho tu jsou) a jednak zkusenostmi pri betatestovani.
Do posledni chvile (resp. jeste dele nez je zdravo) se snazili o
protlaceni bety KDE 2.0, ale proste to neslo (bylo doslova hrozny). Takze
byla stazena (ale je na CD pro vyzkouseni k dispozici). Knihovny prosly
(komu to chodit nebude, nemel by zatim upgradovat). XFree 4.0.1 melo
maximalni prioritu a myslim, ze se jim to dost povedlo (protoze 4.0.1
stale nepodporuje vse, co 3.3.6, jsou v distribuci obe a 4.0.1 se pouzije
v pripade, ze pro Vasi kartu je vhodna).

Je pravda, ze RH je komercni zalezitost, takze oni *museji* prichazet s
necim novym, aby zaujmuli uzivatele. Debianu o to nejde, ale uprimne
receno - k cemu je mi stable distribuce, kdyz stejne udelam po jeji
instalaci update na posledni verze balicku (18 mesicu je dost dlouho) a
tim padem je cele stable reseni v... Ten, ktery se spokoji se stable
Debianem bez updatu, muze v klidu pouzivat RH 6.0 (nyni 18 mesicu stary) s
prislusnymi updaty (18 mesicu vyzkousenymi) a nemusel cekat do dnesniho
dne (a potacet se celou dobu v ustable, protoze nic konzistentniho
nebylo).... U distribuci jde prece predevsim o to, ze vydana verze je
celkove konzistentni (tj. kombinace balicku je co nejvice funkcni).
Tim nerikam, ze Debian je horsi nebo RH lepsi. Jde jen o pohled na vec a o
to, na co je clovek zvykly (ja radsi novinky). Jen nelze davat za vyhodu
neco, co vyhodou ve skutecnosti vubec neni.

Co se tyka toho jejich Networku, je potreba si uvedomit, ze investor se
nespokoji s tim, ze RH je nainstalovan treba na 4 milionech pocitacu na
svete, ale presto se nesnazi ziskat od zakazniku penize. Na druhou stranu
- nikdo nikoho nenuti, aby si support platil. Znam spustu lidi, kteri
Linux maji a support si radi zaplati, kdyz jim vsechno nastrkaji "az pod
nos". V jedne firme jsem ted resil problem s updaty (NT server) - za
posledni 4 roky bylo do updatu 1 serveru investovano 250 000 Kc (100 OS,
zbytek aplikace, nepocitam HW) a pres to jsou zase problemy, kazdy update
je nezbytny, ale server tyden nejede (resi se problemy)....
Oni by radi zaplatili klidne 30 000 rocne, kdy budou vedet, ze jim to
pojede (i po vymene MB nebo HD).....

--
                        Milan Kerslager