Jeste takovy laicky dotaz

Alexandr Malusek malusek na hroch.ujf.cas.cz
Pondělí Srpen 24 20:40:58 CEST 1998

dabel na bsdi.grendel.cz (Daniel Teufel) writes:

> Prave jsem uz asi po xte precetl kapitolu o sendmailu ...

O sendmailu je cela kniha. Asi Vam nezbyde, nez se do ni podivat.

> Mam li prepisovaci pravidlo ... chapu jak se to prepise v tom
> nevidim problem spis mi jde o to jak a odkud dostane send mail tu
> adresu.

Adresy v obalce (envelope) dostava sendmail prostrednictvim SMTP
protokolu. Napr. pokud zadate: "telnet localhost 25", pak pomoci
prikazu "MAIL FROM:" a "RCPT TO:" primo specifikujete adresy v obalce.

Dale sendmail ziskava adresy z hlavicky dopisu, napr. z polozek "To:"
a "From:". Hlavicka dopisu se spolu s daty posila SMTP prikazem DATA.

> Tedy se ptam kdo urci kterou adresu ma prepsat?

To urcil autor sendmailu. Prepisovaci pravidla se aplikuji na adresy
odesilatele a adresata. Nevim o tom, ze by se aplikovala i na nejake
dalsi adresy, ale to muze byt moje chyba.

> no a pak jeste takovy kosmeticky dotazek
> mam tady pravidlo
> R$*<@firma.cz.>$*       $# xlocal $@ firma $: $1<@firma.cz.>$2
> a me zajima prave to uzavreni te adresy do lomenych zavorek <> ..
> to je nejaky standart jak se pisou adresy?

Sendmail v rulesetu 3 prevadi adresy typu uzivatel na domena.cz na format
uzivatel<@domena.cz.> (do tzv. fokusovaneho tvaru). Dalsi zpracovani
provadi s takto upravenymi adresami. Na zaver (v rulesetu 4) pak
adresy prepise zpet do puvodniho formatu. Nejedna se o zadny
Internetovy standard.

Priklad:

$ /usr/lib/sendmail -bt
ADDRESS TEST MODE (ruleset 3 NOT automatically invoked)
Enter <ruleset> <address>
rewrite: ruleset   3   input: uzivatel @ domena . cz
rewrite: ruleset  96   input: uzivatel < @ domena . cz >
rewrite: ruleset  96 returns: uzivatel < @ domena . cz . >
rewrite: ruleset   3 returns: uzivatel < @ domena . cz . >
rewrite: ruleset   4   input: uzivatel < @ domena . cz . >
rewrite: ruleset   4 returns: uzivatel @ domena . cz

> a pak co ta posledni tecka za  cz to mi taky neni jasne ..

To je castecne zalezitost DNS. Dostane se tam po prevodu na plne
kvalifikovane domenove jmeno. Ruleset 4 ji pak odstrani.

--
A. Malusek  (malusek na ujf.cas.cz)
UJF AV CR