QMAIL logy, mailboxy

Petr Novotny Petr.Novotny na antek.cz
Pondělí Květen 15 15:54:47 CEST 2000

On 15 May 00, at 15:15, Tomas Lada wrote:

> Cili kdyz to vse shrnu, tak vytvorim soubor /var/qmail/.qmail

Ne. Nerozumite vubec, kdy se zpracovava jaky .qmail soubor.
Musite to umistit do .qmail souboru relevantniho dorucovani (treba
~uzivatel/.qmail, ~alias/.qmail-uzivatel, ~alias/.qmail-default) nebo
do implicitniho ".qmail" - to je ta cast za qmail-start v /var/qmail/rc.

Nektere "distribuce" tam pro expliciticitu [pekne slovo, co?] uvadeji
qmail-start '`cat /var/qmail/defaultdelivery`' ...

> do nej vlozim
> nasleduji 2 radky:
>
> Misto polozky "USER", mam napsat jmeno uzivatele?

Neni jednodussi nechat shell, aby $USER expandoval sam?

Mimochodem, ten skript "checkmailbox" je treba vytvorit (viz
povidani nize). Neni nijak slozity - da se zvladnout tak na sest az
osm radku v shellu ci Perlu. Nebo zkusit nekde najit.

[Jeste jedna poznamka: Existuji patche na qmail, aby chybu
"preteceni kvot" povazoval za "permanent". Je taky mozne, ze
procmail si necha vysvetlit, co pri preteceni kvot vracet za navratovy
kod. Pak ten "checkmailbox" skript nepotrebujete.]

> Co kdyz budu mit uzivatele,
> kteri budou mit ruzne velikosti mailboxu?

Pak budete muset skript "checkmailbox" upravit i tak, aby odnekud
vykoukal spravnou maximalni velikost mailboxu.

> stdin? stdin previnout na zacatek? - tak tomu bohuzel vubec nerozumim...

Aha. Takze potrebujete nejakou pomerne netrivialni upravu, ale
neznate zaklady systemu. Jsou vcelku ctyri moznosti:

1. (nejjednodussi) Jen nastavite quota na partition, kde je
/var/spool/mail a nechate system, at se s tim popere sam.

2. Prohrabete www.qmail.org, najdete tam vhodny skript na
kontrolu kvot a ten pouzijete, prip. pro vlastni potreby si upravite.

3. Trochu se naucite neco o systemu, na nemz chcete pracovat.
Aspon na tolik, aby vas "stdin" (standardni vstup) a "previnuti"
(rewind(stdin), prip. fseek(stdin,0,SEEK_SET)) [nebo
$PROMENNA, pro boha ziveho!] nesokovaly.

4. Pokud ani jedna z vyse uvedenych alternativ nepomuze, nekoho
si zaplatte, at vam postovni system (at uz je to qmail nebo postfix
nebo i ten proklinany sendmail) nakonfiguruje podle vasich
nejtajnejsich prani.

Bod #4 berte prosim bez urazky; v minulem mailu jsem se pokusil
vycerpavajicim zpusobem popsat, co se ma udelat. Ovsem zda se,
ze takovyto popis byl pro vas prilis hutny - ze mate mezery ve
znalostech mnohem fundamentalnejsi... Zadny uceny z nebe
nespadl, ovsem vyladeni systemu do nejmensich podrobnosti neni
ukol pro zacatecnika.

Mimochodem, kdyz jsem se vam snazil vysvetlit, proc
/var/spool/mail neni chytre misto pro dorucovani, byly uzivatelske
kvoty jednim z duvodu. Kazdy trochu chytry administrator ma na
/home/uzivatel stejne kvoty dane; proc tedy mailbox nebo maildir
neumistit tam?

Petr Novotny, ANTEK CS
Petr.Novotny na antek.cz
http://www.antek.cz