cast posty na pobocku

Lubos Kaspar lk na cnb.cz
Pondělí Srpen 11 11:04:43 CEST 2003

> From: "Miroslav Geisselreiter" <mg na spcz.cz>
> To: <sendmail na linux.cz>
> Subject: RE: cast posty na pobocku
> Date: Mon, 11 Aug 2003 08:38:26 +0200
>
> Bohužel se domnívám, že ani tunel nebo VPN mi nevyřeší směrování pošty. Snad
> s pomocí využití MX záznamů (feature relay_based_on_MX), to jsem ale zkoušel
> neúspěšně. Asi jsem něco opomněl nastavit?

Dovolím si shrnout předpoklady (aby se ukázalo, jesli jsem to chybně
nepochopil) a pak uvedu svou představu, jak by se to možná dalo udělat.

Předpokládám tedy, že máte internetovou doménu dom.tld, která má nějaké
nameservery, kde jsou pro tu doménu dva MX-záznamy ukazující na fw-praha.dom.tld
a fw-brno.dom.tld (priority asi nejsou podstatné, nižší číslo by měl mít stroj
s lepší dostupností). Současně poštu odesíláte z pob. Praha přes fw-praha.dom.tld
a z pob. Brno přes fw-brno.dom.tld. Pokud se nepředpokládá IP-tunel, tak mezi
pobočkami si to musejí fw-praha.dom.tld a fw-brno.dom.tld předávat přes Internet
(pozor na bezpečnostní hledisko interní pošty!).
Oba MX-servery přijímají poštu (def. Cw/Fw v sendmail.cf) pro dom.tld (tj.
adresy typu cokoliv na dom.tld) a pak fw-pob.dom.tld přijímá i pro fw-pob.dom.tld
(kde "pob" je buď "praha" nebo "brno"). Současně se internetová doména dom.tld
používá i v obou pobočkových intranetech.

Pokud je toto splněno (musí být dobře zvládnuta konfigurace DNS, a to jak intranetově,
tak ve spojení s Internetem), nemělo by směrování být velkým problémem. Na pobočkových
styčných serverech (fw-pob.dom.tld) by se aliasy směrovala pošta buď do intranetu
(alias typu "user : user na int-pob") nebo na "sousední" pobočkový stroj (alias
typu "user : user na fw-druhapob", kde pro pob. Praha je druhapob=brno a pro pob. Brno
je druhapob=praha), na vnitřních serverech (int-pob.dom.tld) pak buď
do lokálních schránek (bez aliasu) nebo na fw-pob.dom.tld (alias typu
"user : user na fw-pob"). Možná ani všechny aliasy nejsou třeba a nějaké směrování
se dá zařídit pomocí "smart relay", resp. "hub" (def. DS/DH v sendmail.cf).

Celkově odhaduji, že bez velmi těsné spolupráce s DNS to asi nejde nebo jen velmi
klopotně (sendmail celkově vyžaduje dost náročně služby DNS).
--
Luboš Kašpar