Vykon MTA

Vladimír Solnický solnicky na vegacom.cz
Úterý Únor 17 15:33:45 CET 2004

15. 2. 2004 napsal(a) volesak na aristia.cz na téma ,RE: Vykon MTA`:

> Ja osobne format mailbox prestavam preferovat. Zakaznici pozaduji cim dal
> tim vice IMAP pristup a zalohovani posty. U mailbox formatu je potiz s
> nacitanim hlavicek v pripade, je-li soubor se zpravami veliky (a ze jsem
> videl i 1GB v inboxu).Nekdy to v MS utlouku i nahlasi preruseni spojeni o
> moznosti naboreni ani nemluvim. Vzdy, kdyz jsem se ptal v konferenci na
> reseni, nabizeli mi Maildir format. Zpravy jsou lepe spravovatelne, co
> zprava to soubor. Musim konstatovat, ze je tomu opravdu tak.

1) formát schránky je věcí MDA, ne MTA (do sendmailu a asi i jinam) si
můžete připojit, co chcete)

2) mně osobně se formát maildir nelíbí, neboť je značně závislý na
implementaci práce s adresářovou strukturou v OS. Navíc si vůbec nejsem
jistý, jak dobře řeší současné posixové souborové systémy takové věci,
jako že se objeví 100000 záznamů a vzápětí to spadne na 5000 a tak se to
pohybuje trvale. Umějí oddalokovat nepotřebné místo? Umějí optimaliozvat
práci ve zbytečně velikých strukturách?

3) U nás se pro potřeby uživatelů s IMAP přešlo na MBX (jeden z
formátů,které umí IMAP z University Of Washington) a jsme spokojeni. S
balíkem je dodávána náhrada mail.local, která více méně umí tyo, co
základní doručovací MDA (neumí LMTP, což nepoužíváme, ale u masového
množství schránek by to mohlo být zajímavé, a neumí pravidla, takže třeba
já mám procmail a převod si dělám jinými prostředky -- ale jsem správce).
U lidí, kteží používají POP3, se nově používá MBX, ale jiý založení
zůstali na MBOX, protože to nevadí. Já osobně na MBX velice oceňuji
možnost paralelního přístupu s úplnými operacemi (označování, nastavování
imapůovských klíčových slov, označování je smazání i expunge libovolným ze
aktivních spojení, přičemž změna se via IMAP promítne ostatním klientům).
Tímto netvrdím, že toto mildir neumí, protože ho neznám -- mně vadí
koncepčně a tak se jím dál nezabývám.

Více o maildir vs. MBX se dá najít v dokumentaci IMAP serveru právě v
balíku z Washingtonské univerzity; je to tam samostatný soubor s diskusí.

> Nerad bych, aby nekdo pojimal tuto diskuzi jako direktivu ktere MTA
> provozovat a ze ktereho MTA urcite prejit na jiny. Takto se to opravdu
> pojmout neda. Jen pridavejte kazdy ten svuj nazor, svoji spokojenost, ci
> naopak problemy s jednotlivymi MTA, obrazek si pote kazdy udela sam. Cim
> vice nazoru, tim bude prehled ucelenejsi. Koneckoncu kazdy kdo se bude
> rozhodovat, ktere MTA pouzit, bude preferovat neco jineho. A to by melo byt
> ucelem teto debaty.

Můj osobní dojem z postfixu. Myslím, že elegantně řeší to, na co je
napsaný, ale občas narazám na vymoženosti, které chybí (okrajově ho
znám jako hraniční stroj, bez schránek). Třeba podpora ESMTP DSN, to je
docela škoda, že přes něj neprojde.

qmail je pro mne osobně nepřijatelný z toho důvodu, že zámerně rozbíjí
standard 8BITMIME tím, že inzeruje klíčové slovo deklarující jeho
implementaci a pak nedělá to, k čemu ho zvěřejnění příslušného klíčového
slova zavazuje. A autor se tím na svých stránkách chlubí (nebo před cca
rokem chlubil), protože se mu daný standard nelíbí. Pro mne osobně, když
se autor programu takto projeví, není pro mne jeho dílo spolehlivé,
protože nikdy nebudu tušit, kdy se (kromě chyb, které jsou nezáměrné)
objeví ještě záměrně ,,this is not bud, this is feature``, které navíc
díky tomu nikdy nikdo neopraví. Jeden zpožadavků, které mám na systémy, je
že budou rozumným způsobem kooperovat -- a tento přístup tak nečiní,
protože standard ani neimplementuje, ani neignoruje, ale rozbíjí. Tahle
vlastnost mi ale natolik vadí, že se obávám, že mlj popis je přes výsvu
výše mírně emocionálně podbarvený, nicméně je to zkušenost (zaplacená
kdysi i pár dopisy, které díky tomu přišly s na sedm bitů ořezanou
češtinou -- před cca čtyřmi či pěti roky).

S pozdravem

V. S.
--
Mgr. Vladimír Solnický, systémová administrace IT,
Vegacom, a. s., Šenovská 434, 182 03 Praha 8-Ďáblice, CZ,