licence ISO obrazů Red Hat Linux 9 ?

Pavel Janík Pavel na Janik.cz
Středa Duben 16 23:29:17 CEST 2003

   From: Milan Kerslager <milan.kerslager na pslib.cz>
   Date: Wed, 16 Apr 2003 22:46:28 +0200

Ahoj Milane,

na talk, neboť předpokládám, že i když chci pouze uvést Tvé tvrzení na
pravou míru, tak se ozvou lidé, kteří si myslí, že chci začít
flamewar. Není tomu tak, i když jsem začal slovy "Ahoj Milane, " :-)

Podle mého názoru není Red Hat Linux jako celek free software. Ostatně to
není ani žádná jiná "komerční" distribuce (myslí tím např. Mandrake
a SuSE).

   > Proto lze ISO soubor sirit jako celek jen za limitovanych podminek.
   >
   > Tyto podminky jsou dost benevolentni a snadno najdete nekolik
   > distribuci, ktere postihuji sireni instalacnich CD podstatne
   > restriktivnejsimi podminkami.

Red Hat je v tomto ale výrazná výjimka: u *volně* vystavených ISO obrazů
distribuce, které bylo před X lety možné libovolně vypalovat i komerčně,
nyní uvalil podmínky, které se jeho stávajícím uživatelům nemusí líbit. Ale
je to v pořádku. Ať si každý dělá to, co mu pomůže splnit jeho cíle. To
Red Hatu nikdo nesmí upírat.

Jiné distribuce mají již od začátku jinou politiku - např. SuSE na
Internetu ISO obrazy vůbec nemá a její FTP verze také není možné
prodávat. Já si myslím, že Red Hat opět podcenil úlohu vysvětlení této
"novinky" (už je to starší věc) svým uživatelům.

Já chci jenom upozornit na to, že uživatel má možnost volby a může si tedy
zvolit takovou distribuci, se kterou se naučí pracovat a bude ji moci
i např. prodávat svým zákazníkům ve stejné podobě, v jaké distribuci
získal.

   > Krome toho by slo chranit praci, kterou distributor vynalozil na
   > vytvoreni ISO souboru (tj. adresarova struktura, doplnujici informace
   > nutne pro funkcnost CD, samotny instalacni program apod). V tomto miste
   > vsak (u distribuce Red Hat) problem neni.

Přesně tak, Red Hat si chrání jenom své logo (ktere je součástí
instalačního programu), své obrázky (které jsou součástí nainstalovaného
systému) a svoji značku (která je např. v názvu téměř každého
konfiguračního programu). To vše si můžete změnit.

Technology is meaningless. What matters is how people think of it.
                  -- Linus Torvalds in linux-kernel