legalnost kopirovani distribuci

Miroslav BENES mbenes na tenez.cz
Čtvrtek Červenec 10 09:53:43 CEST 2003

> To je možné. Ale předtím jste napsal (cituji text, který je uveden výše):
>
>    > BTW jake je stanovisko CZLUGu k takove zmene licencnich podminek,
>    > ktera zpetne kriminalizuje chovani uzivatelu distribuce SuSE ?
>
> Což je jaksi něco úplně jiného, že ;-) Nebo ne?

Podle me ne.
Pokud si kouim produkt, beru v uvahu i jeho vlastnosti (tedy i
licencni podminky v pripade SW). Pokud budeme uvazovat nejakou
zivotnost zbozi (v nasem pripade napr. doba nez vyjde nova
distribuce), pak mi pripada krajne neferove menit jeho
vlastnosti i uzivatelum kteri si toto zbozi uz zakoupili. JInak
receno menit pravidla hry uprostred zapasu.
Prijde mi logicke kdyz takovy krok udela vydavatel distribuce u
NOVE verze a seznami s temito podminkami uzivatele rovnou (napr.
RH u verze 9). Ale takhle to IMHO neni fer.

Maly priklad, ktery se docela dobre mohl stat :
Dejme tomu ze muj znamy potrebuje vybavit sve pocitace v male
firme softwarem. Ja jako hypoteticky student doporucim SuSE a
mam za to prislibenou castku, ktera pokryje naklady na porizeni
SuSE + maly zisk. A dejme tomu ze ji v pulce cervna zakoupim,
abych si ji poradne "osahal" a mohl mu ji zodpovedne
nainstalovat v pulce cervence (s tim ze sam u ni taky zustanu).
Podle drivejsich licencnich podminek by to slo, ovsem kvuli
zmene ktera byla "zverejnena" 23.6. uz to nejde (pokud jsem
problem dobre pochopil). Co dal ?

1) o zmene jsme se nedozvedel vcas, postupuji podle puvodniho
planu
2) O zmene jsem se dozvedel, ale delam ze o nevim neb WWW
stranky SuSE nectu tak casto
3) sve SuSE prodam znamemu a sam je doma smazu
4) muj znamy si take zakoupi distribuci SuSE
5) muj znamy si odmitne koupit distribuci, z nasi dohody sejde a
SuSE u me.
6) prejdeme oba k jine distribuci (jak nam doporucuje i CZLUG
:-\)

Ktera z uvedenych moznosti je spravna ?

Me osobne se nejvic zamlouva (6), ale to neni mozne, protoze
jsem v uvazovanem pripade uz do SuSE investoval (dejem tomu
ze to bylo par dni predtim nez se pravidla zmenila).

Moznost (3) se mi nelibi, protoze jsem (hypoteticky) venoval
usili tomu abych si distribuci vyladil "k obrazu svemu" a
veskera tato prace bude zbytecna. Navic nebudu moct operativne
resit pripadne budouci problemy, protoze budu mit u sebe neco
jineho. Krome toho ani nevim, jestli je prodej/prevod licence
mozny.

Moznost (1) je docela pravdepodobna, ovsem dopoustim se tim
necestneho jednani -> postup SuSE me zpetne kriminalizuje. Jak
by se na to tvaril muj znamy, kdyby casem se dozvedel ze ma
"opet" nelegalni SW a ze zmena z platformy MS Win vlastne po
pravni strance nebyla nic platna ? Co by si o me asi pomyslel ?

Moznost (2) je z nich nejpravdepodobnejsi, protoze IMHO primarne
diskutovana zmena licence ma vyvolat moznost (4) a zvysit odbyt.
Coz ovsem za takovy podraz nebudu podporovat (uvazuji jako
prumerny cesky clovek ktery odmita platiti nekrestanske penize
za SW firme M$ a proto hleda alternativu).

Moznost (4) muj znamy odmitne, protoze tim bychom sli nad ramec
puvodni dohody a stalo by to vic nez bylo planovano (resp. to
odmitnu ja, protoze rozpocet nebude prekrocen a to by znamenalo
ze misto maleho zisku budu na tuto akci naopak doplacet ze
sveho).

Moznost (5) je z nich nejhorsi, protoze misto maleho zisku a
nove distribuce budu mit vydaje (za celou distribuci). Kdybych
to vedel predem, ja sam bych sel do jine distribuce a
neinvestoval bych do SuSE - a jsem opet u bodu (6).

Myslite si ze m aopravdu SuSE zapotrebi TAKOVOUHLE reklamu ?!?

Pripominam ze me osobne se tento spor netyka, protoze jsem nebyl
a a ni nejsem uzivatelem distribuce SuSE, ale krajne se mi
nelibi, kdyz si nejaka firma moc dovoluje na zakazniky. A je mi
jedno jestli je to CT, CD nebo SuSE.

> Souhlasím. Potom se tedy zeptejte u zastoupení společnosti Red Hat a nikoli
> zde nebo CZLUGu.

Proc ? Ja myslel ze RH je linxova distribuce a ze CZLUG sdruzuje
uzivatele linuxu a zastupuje jejich zajmy. Pokud se k problemum,
ktere k nam prichazeji, nedokazeme postavit, pak se ptam jaky ma
smysl se sdruzovat ?

> Není v zájmu CZLUGu, aby pomohl toto omezení překonat.

Tohle snad ani nemuzete myslet vazne !!
Zkuste si precist stanovy - prava clena sdruzeni, bod 1:

"Na vyžádání a dle možností sdružení získat volně šiřitelný
software šířený v rámci sdružení nebo sítě Internet."

Distribuce RH (resp. binarni obrazy jejich instalacnich CD) jsou
volne siritelne v ramci site internet. Pokud ne pak me prosim
opravte.
A opravdu by byl neresitelny problem "dle moznosti sdruzeni"
zpristupnit jedno PC na kterem by se dalo vypalovat ?

Otazka na telo : Brani v tom technicke problemy, neochota nebo
snad snaha vedeni CZLUG proazovat jinou distribuci ?

> jak je ve stanovisku
> napsáno: jsou i jiné distribuce, které tato omezení nemají -> je
> neefektivní vynakládat jakékoli prostředky na jejich překonávání u jiných
> distribucí.

Situace ma i jine reseni - zalozit sdruzeni ktere by
dokazalo/chtelo svym clenum pomahat nebo se o to aspon pokouset.
Pokud bychom se ke kazdemu problemu meli stavet takhle, pak asi
nema smysl se sdruzovat. Skuhrat ze neco nejde muzeme i
jednostlive.

Cö vy na to ostatni uzivatele RH ?

Pripominam ze me osobne se tento spor tyka, protoze jsem byl a
jsem i v soucasnosti uzivatelem distribuce RH. Problemy se
ziskanim nove verze RH ale nemam diky pripojeni do internetu.

P.S. Kritika zde zminena neni namirena proti zadne osobe ani pro
ti CZLUGu jako takovemu. Uvedomuji si dobre praci ktera za
mnohymi z vas zustava a vazim si ji. Ale IMHO by nektere veci
sly delat jinak a mozna ze i lip.

Miroslav BENES
E-mail   : mbenes na tenez.cz
TENEZ Chotebor, a.s