DocBook pro publikovani na webu

Ladislav Dobias Lada na Dobias.info
Čtvrtek Leden 6 08:14:12 CET 2005

Dobry den.

On Wed, 5 Jan 2005, Marek Zelenka wrote:

> Dobry den,
> chtel bych se ujistit, jestli je DocBook pro me ucely ta spravna volba. Uz
> nekolik let marne resim, jak publikovat na webu v .html, .doc (.rtf) a
> .pdf. Zatim to resim tak, ze clanky pisi ve Wordu, z toho pak zase rucne
> tvorim .html a z Wordu exportuji jen text do PDF. Jenze obsah takoveho
> dokumentu (clanku) se casto aktualizuje a to pak znamena predelat rucne jak
> Word, tak HTML a novy export do PDF a jeste si pamatovat, co se kde
> aktualizovalo.

Takze delate HTML a PDF vystup stejneho textu?

> Je to dost neunosna prace. Nedavno jsem se dozvedel o
> DocBook a co jsem o tom zatim cetl, zda se, ze s nim bych tento problem
> mohl vyresit. Mam nasledujici zatim schematickou predstavu a chtel bych se
> zeptat, jestli je realna:
>
> 1. Tvorit jeden zdrojovy dokument v DocBook
>    - potrebuji vkladat obrazky do obsahu a textem je
>      obtekat z leva nebo zprava jako v HTML, nejake ty nadpisy, nic
>      sloziteho - ciste HTML.

Toto jsem asi nepochopil. Obtekani se zajistuje napr. pres
CSS, to s DocBookem nesouvisi. Jinak zakladni veci (nadpisy,
text, obrazky) se pres DocBook daji zajistit. Casem asi
zjistite, ze toho potrebujete vic, ale DocBook toho take
vice poskytuje (napr. tabulky, reference), takze snad bude
stacit.

> 2. Moznost kontroly pravopisu

To nesouvisi moc s DocBookem, ale s editorem.

> 3. Moznost zdrojovy soubor (clanek) rozdelit na vice HTML souboru

Docbook umi rozdelovat napr. po kapitolach.

Zalezi na tom, co potrebujete. Pokud potrebujete HTML
rozdelit jako napr. v clancich na
  http://www.tomshardware.com
tedy rozdelit to na "vizualne" stejne dlouhe casti bez
ohledu na kapitoly (nadpisy), tak to asi DocBook primo
neumi, to by musel delat nejaky jiny nastroj (skript), ktery
byste si asi musel napsat.

> 4. Tvorit pokud mozno v nejakem WYSIWYG rozhrani, soustredit se na obsah.

Aha, takze Vy potrebujete cele "reseni", tedy nejen DocBook,
ale jak ho editovat.

S tim Vam asi poradi jini, ja WYSIWYG nepouzivam.

> 5. Exportovat jednouse do .rft a .pdf

Opet nemam moc zkusenosti. S PDF jen trosku (ve free
resenich je pry kvalita nizsi), s RTF vubec...

> 6. Kdykoliv editovat zdrojovy soubor a provest jen export do pozadovanych
> formatu.
> HTML soubory pak nacitam do "materske" sablony jako obsah (pres include) a
> sablona obsahuje cele graficke rozhrani a vlozeny obsah jemu vzhledove
> prizpusobi pres externi CSS.

Nevim jak moc bude vse automaticke, mozna kdyz si upravite
XSL sablony, tak se bude generovat to, co potrebujete.

Problem mozna trochu je, ze DocBook, jak jiz z nazvu
napovida, byl vytvoren hlavne pro tvorbu knih a z toho
vyplyvaji nektera omezeni. Vam by asi stacil jen
Docbook - Simple.

Mozna, ze nepotrebujete DocBook, ale jen XML. Ale nevim
s jakym jinym stylem. Nevi nekdo jiny?

Ja pouzivam DocBook - Website, ale to je pro tvorbu celych
stranek, to Vy nechcete. Take neumoznuje (primo) tvorbu PDF.

> Marek Zelenka
> www.didgeridoo-shop.cz

Toto je ten cil? To je docela pekna stranka...
Akorat nevim, kdyz tam je napsano "Kompatibilni s Internet
Explorer 5.0 a vyssi" a dole je ikonka "Firefox -
znovuzrozeny prohlizec", jestli by se ten napis nahore nemel
trochu predelat :-) Nebo je Firefox vyssi, nez IE5? ;-)

Zdravi
Lada Dobias
--