Jeste jednou XKB

Petr Her~man Petr.Herman na lfmotol.cuni.cz
Pondělí Leden 27 12:43:57 CET 1997

> 	Samozrejme jsem na to nejdulezitejsi zapomnel:
>
> 	Chtel jsem do plena vznest dotaz, jak se podle vas maji na ceske

Muj nazor bude mozna atypicky, ja mel nejvetsi problemy s ceskymi
klavesnicemi kolem roku 1985, kdyz jsem s PC zacinal a uz pomalu
magoril z vecneho prepinani 'ceske' a 'US' (protoze jsem byl tak
zhyckany, ze jsem psal C programy s kvetnatymi ceskymi komentari
vcetne diakritiky, a tak prepinat po kazde pulce radku zkratka
melo za dusledek podivne dusevni stavy), tak jsem si nakonec
po nastudovani snad nekolika desitek ruznych rozlozeni, ktere se
tenkrat vyskytovaly, upravil jednoho takoveho residenta, se kterym
jsem pak uz napsal cokoliv bez jakehokoliv prepinani, a s timto
designem jsem vydrzel uz 12 let bez nutnosti neco dal menit:

Velice se to podoba QWERTY "programatorske" klavesnici, na horni rade
jsou mala ceska pismenka, se shiftem americke znaky, cislice pisu
na num-padu. Vetsina ostatnich znaku []{}:"<>?,./|\= zustava.

> klavesnici psat prehlasovane znaky a "U" s krouzkem. Stano to ma tak,
> ze na klavese, kde jsou v US znaky [`] a [~] je dead_dieresis
> a dead_abovering(sp?). A byl jsem zvykly, ze pokud jsem zmackl
> mrtvy hacek a U nebo u, dostal jsem prislusne u s krouzkem. A pokud
> jsem po mrtvem hacku stiskl a nebo o, dostal jsem totez prehlasovane.
> Pristup se zvlastni mrtvou klavesou mi prijde logictejsi, ale nevim,
> jak dalece je akceptovatelny i ostatnimi lidmi.

Ja se predtim ucil psat vsemi 10. Na QWERTY jsem se preucil, ale
male u s krouzkem je v cestine tak caste a ten zvyk psat ho malickem
prave ruky tak silny, ze jsem ho ponechal na [;]. Ovsem [;] je take
(zvlast v C) tak casty, tak jsem ho prehodil hned vedle, na ['] (apostrof),
ktery ted musim psat jako "carku nad pismenem" dvojstiskem mrtve
klavesy (neni to nejpohodlnejsi, ale celkem dobre mnemonicke a na nic
lepsiho jsem neprisel).

Mrtvou klavesu [+] mam universalni na hacky i na carky, takze rovnitko
mi zustava ve sve funkci. Jedinym problemem je odlisit velke E s carkou
a hackem a velke U s carkou a krouzkem. Tak k temto zridkavym pripadum
prave pouzivam pomocnou mrtvou klavesu [`], no a tuhle samou mam na
prehlasky. Samozrejme ze u s krouzkem se pomoci ni da napsat taky
(kdo je zvykly), a daji se s ni napsat take jakakoliv jina diakriticka
pismenka.
Strucne:
- Mrtve klavesy mam dve, hlavni [+] a pomocnou [`].
- Bezna diakriticka znamenka se daji napsat libovolnou z nich
  (zkratka libovolna mrtva klavesa a libovolne pismeno se snazi
   napsat neco smysluplneho s nejakym diakritickym znamenkem,
   takze pri beznem psani dlouho nepremyslim a mrskam tam porad
   jednu a tu samou mrtvou klavesu [+])
- Pokud nejake pismeno muze mit dve ruzna diakriticka znamenka,
  prehlasku apod., tak ten 'mene casty' pripad mam obslouzeny
  prave tou pomocnou mrtvou klavesou.
- Dvojstisk mrtve klavesy [+] produkuje apostrof, dvojstisk
  mrtve klavesy [`] produkuje prave [`].
- Libovolny znak na puvodni klavesnici se da jinak napsat pomoci
  stisku libovolne mrtve klavesy a toho znaku - coz je vlastne
  redundantni, ale cas od casu se muze hodit.
- mrtve klavesy jsem vyuzil i pro numpad pro psani semigrafickych
  znaku - ramecku: pres hlavni mrtvou klavesu kreslim jednoduche
  ramecky, pres pomocnou dvojite. Nula a tecka na numpedu kresli
  vodorovnou resp. svislou caru, cislice 1 az 9 jsou jasne.

Pak mam jeste drobnou variantu pro noteboka bez numpadu (psani cislic
pres fn klavesu je dost nepohodlne). Od vyse uvedene se lisi
tim, ze na SHIFTovane horni rade mam cislice, zatimco pro US znaky
vyuzivam moznosti psat 'cokoliv' pres mrtvou klavesu.

Tole usporadani ma take takovou vyhodu, ze pokud umim mala ceska
pismenka nazpamet, ovladam bezpecne tuto klavesnici i bez "potupneho"
ceskeho popisu. Naucit se ceska pismenka neni problem, pri psani
vsemi 10 se na klavesnici clovek ani nekouka. Kdo nepise vsema 10,
ma to silne mnemonicke: pismenko s diakritickym znamenkem se pise
vetsinou stejnym prstem jako totez pismenko bez neho, az na nekolik
malo vyjimek.

> 	Ocekavam vase nazory.
>
> -Yenya

Nepredpokladam, ze vsichni najednou prejdou na 'Hermanovu' klavesnici.
Ale mozna v tom nekdo najde i nejaky napad pro sebe.

Petr Herman