Linux a prace (dlouhe)

David Kostal kron na informatics.muni.cz
Úterý Listopad 4 16:46:31 CET 1997

Zdenek Kabelac wrote:
> ci-li zde ji cena na miste, ale myslet si, ze za nejaky textak, byt v
> cestine,
> nekdo neco zaplati, tak tady bych si uz tak moc nefandil.

Hmm, to souvisi s "obecne rozsirenym" nazorem, ze software je neco, za
co se neplati.

> Je ovsem otazkou na kolik ma linux sanci proniknout do grafickych studii
> atp.
> Vyvoj HW jde kupredu velkymi kroky a IMHO jaksi zaostava v unixech
> jejich
> vyuziti - 3D graficky karty - ve W95 jiz pracuji delsi dobu - na unixech
> jsem o jejich vyuziti zatim moc neslysel (alespon zatim se Mesa netvari
> jako
> ze by to vyuzivala)

No o tomhle napisi nize.

> Proc by mel typicky uzivatel W95 prejit na neco co ma horsi podporu???
> Proc by si mel dat tu praci a instalovat neco cemu stejne nerozumi a ani
> rozumet nechce a vubec ho nezajimaji terminy multitasking apod. a
> nedejboze, aby neco do takoveho systemu kupoval.

No ja pozoruju, ze se lide snazi (resp. kdyz uz to udelaji, tak jsou
spokojjenejsi) prechazet z W95 na NT. Duvod? Vetsi stabilita,
rychlost, zvladne lip pracovat s virtualni pameti a podpora vice
procesoru. To je duvod, proc lide pracujici s CADy a podobnymi velkymi
programy chteji stabilni a rychly system. A zrovna tohle jim linux
muze dat. No a ti ostatni ani netusi, ze existuje system, ktery
nepada (hmm, no to asi o unixech obecne neplati :)

Jsou jen dva duvody, proc jsou NT preferovane pred Linuxem/UN*Xy.
1) Cestina -- velky problem zvlaste v linuxu, kde sice kazdy je
schopen napsat krasnou knihovu nebo dokonce program, ale ten pracuje
jen se 7bitovymi znaky. Tohle ale doufam (aspon z casti) vyresi
Nadace a jeji programy.

2) Podpora vyrobcu hardwaru. Ne kazdy vyrobce chce dat do placu
zdrojovy kod svych ovladacu.*) A linux jim nedava moznost ho dat v
binarni forme.
2a) Jde o ovladace pro graficke karty: No ja tomu moc nerozumim, ale
ta podpora by mela asi byt v iXserveru. No a pokud vim, tak do XFree
(nebo do MetroX, nebo...) se dalsi ovladace (v podobe .o souboru)
pridavat nedaji, ne? A cely X server zadny vyrobvce graf. karet psat
nebude, nehlede na to, ze by to byla pitomost. Takze jedine mozne
reseni je donutit XFree, aby umelo (treba) slinkovat Xserver s
komercnim .o ovladacem graficke karty.
2b) Jde o jiny hardware, ktery by chtel podporu v jadre. No, tak to
taky linux neumi. Takze nakolik by byl hloupy napad vytvorit modul do
jadra, ktery by mel standardne definovane rozhrani a umoznil nahravat
do jadra komercni ovladace. Jinak bude linux _vzdy_ o nekolik kroku za
komercnimi systemy, konkretne Win. Ale stejne to neresi problem linuxu
na vice platformach.

Hmm, no, myslite si, ze je to rozumne, resp. ze by se to mohlo nekde
prosadit?

> Ci-li pokud se najde par jedincu kteri by si do linux-u neco
> takoveho koupili a meli by uzivit ceskeho programatora, pak
> je pro ne levnejsi si ho primo zamestnat, nez kupovat nejaky
> produkt jehoz podpora je nejista.

Proc nejista, kdyz jde o komercni software. Ja myslel, ze prave proto
mam nejakou tu zaruku a moznost koupit si support.

> Kdyz jsem u tech % - klidne me staci 50% protoze jsou jiste cele
> oblasti,
> jako rizeni ruznych provozu apod. kde proste soft musi byt usit na miru
> a za neco takoveho se holt musi zaplatit, ale komercne uspet
> s necim jako je Office na unixech se mi nezda realne.

Ale jo, vzdyt (kdyby fungovala ta cestina) prave existence Office pro
Linux (Wow ;-) by urcite zpusobila preinstalovani W95 Linuxem (aspon
ve firmach, kde systemaky delaji Linuxovi lide). No a pokud by lide
tak nejak akceptovali, ze do firmy nestaci koupit jednu licenci Office
pro vsechny, ale ze jich musi koupit vice, tak je jim jedno, jestli ji
plati pro Win nebo pro UNIX. A pak by se stim dalo komercne uspet.

P.S. proc se k diskuzi vzdycky necham vyprovokovat nekym, kdo ma kancl
o patro pode mnou a muzem si to vyridit rucne? :)

david kostal (kron na fi.muni.cz)
----+

*) ze by byl tak blbe napsany? :)