GNU/Slovnik (Was Re: Cesky slovnik (was: ... pro ispell))

Daniel Skarda 0rfelyus na atrey.karlin.mff.cuni.cz
Úterý Říjen 14 13:51:00 CEST 1997

 > to samy muzes rict o tom ze autori knih nemaji pravo na (c) protoze se
 > jejich knihy skladaji se slova a jak si nekdo muze privlastnit nejake
 > slovo napr. "byt"?

    Mas naprostou pravdu.

> [...]
 > dohromady slovnik nelze pouze vzit existujici slovniky a opsat je, je
 > treba aby slovnik mel jednotny styl atd. Proste je to silena prace, a
 > tudiz musi existovat zpusob jak tuto praci ochranit. Nynejsi slovniky
 > casto obsahuji spoustu chyb, protoze je nekdo "opsal" ale uz se objevuji
 > i profesionalni prace jako napriklad LEDA vydala ten velky Anglicko
 > cesky slovnik, ktery vysel v Akademii. Ovsem porogramatorsky to ze
 > zacatku nebylo nic moc. Podle me je regulerni koupit slovnik a napsat
 > pro nej vlastni interface. Ja jsem presne tohle delal.

 Ale pak by predpokladam nebylo legalni takovou praci distribuovat napriklad
jako GNU/slovnik i s obsahem (tj tou databazi).

 Pokud bychom zacli s projektem GNU/slovnik, jaky postup by byl z pravnickeho
hlediska korektni?

   1) Vzit databazi jineho slovniku (toto zni nejpodezreleji)

       - touto cestou jde tusim jeden sharewarovy slovnik...

   2) Napsat pouze front-end pro jiny slovnik. Tento program by byl pod GNU
licensi

      - takova prace by bud podporovala urcitou komercni firmu ci softwarove
	piratstvi...

   3) Prepsat papirovy slovnik (podezrelost viz 1, vyzaduje vsak mnohem vice
prace , viz 4)

   4) Sestavit vlastni slovnik - toto by byla jiste nejpracnejsi moznost.
Nedovedu si vsak predstavit, ze v dnesni dobe maji clovickove na tomto listu
dostatecne znalosti a cas pro takovy projekt.

     Snad by prace na takovem projektu mohla byt jednim z ukolu pro CZ FSF (GNU
CZ ci CZLUG): rozsirit oblast sve cinnosti i na ne-softwarove stranky naseho
zivota... Zainteresovat i lidi (ne-hackery, ne-pocitacovce), kteri by mohli
svymi znalostmi z ne-pocitacovych oblasti pomoci rozsireni myslenky, na ktere
stoji napriklad GNU GPL. Pokud chceme uspet, myslim, ze je budeme potrebovat.

Dan