Linuxove noviny (LONG)

Pavel JANIK ml. pjanik na aida.inet.cz
Pátek Říjen 17 18:34:12 CEST 1997

Dobry den.

Omlouvam se za ponekud delsi dopis.

Yenya to napsal za mne, takze ja jeste neco pripojim. Linuxove noviny
vznikli z jednoho jedineho duvodu - ja jsem nebyl schopen najit cas pro
prostudovani novych veci na sunsite, zprav z comp.os.linux.announce apod.
Predpokladam, ze ne kazdy, kdo je prihlasen v teto konferenci ma cas
prohlizet spousty html stranek nebo ftp serveru a hledat novinky, aby byl
tzv. "in" nebo cesky "v obraze". Proto jsem se donutil a stravil nekolik
hodin na prvni verzi Linuxovych novin. Kolegum, kteri mi je cetli pod
rukama se velice libily, coz mne utvrdilo v me idei, ze je to to prave.

> Linuxove noviny se mi libi a jsem take pro, vydavat je papirove,
> protoze papir je medium dodavajici dokumentu duveryhodnost.

Mne se take libi :-)) (Ale dost reklamy). Chtel bych od Vas ctenaru slyset
vsechny pripominky, protoze tyto noviny (a jsou to nase noviny) by mely
slouzit nam, uzivatelum Linuxu a jedine my je muzeme ovlivnit (jak obsahove,
tak i vzhledem).

> WWW je hezka vec a ma spoustu vyhod, proto bych tam elektronickou
> verzi zrejme nechal (jeste si to musim rozmyslet), ale asi ne v PS
> podobe, protoze v PS se neda (dobre) vyhledavat. Myslim, ze by nemel
> byt problem se vejit s cenou (vcetne postovneho) do 10Kc, coz je cena,
> kterou za ne rad dam (dal bych mozna i vic, ale nerad). Pri jednom
> cisle mesicne by se naklady pokryly z navrzenych clenskych prispevku.

Mozna bych mel neco rict k tomu, proc jsem zverejnil pouze ps verzi
Linuxovych novin. Mel jsem k tomu alespon dva duvody. Prvni z nich je ten
hlavni - protoze to jsou noviny a noviny vetsinou vychazeji na papire a
postscript je pro to nejlepsim formatem (pan Petr Olsak sice ve svem clanku
http://math.feld.cvut.cz/olsak/ftp/olsak/typo/texword.ps rika, ze zverejnuje
sve texty v TeXu, PDF a ps, ale on si to muze dovolit - ja bych radeji sve
soubory .tex nezverejnoval... :-) Chtel bych, aby si noviny kazdy vytiskl a
precetl treba po ceste do zamestnani nebo do skoly. Tedy tak, jako normalni
noviny a ne aby je cetl v nejakem www prohlizeci a tempem, jakym cte i
ostatni dokumenty, tedy rychle.

Vas argument, ze v PS se neda (dobre) vyhledavat beru. Vyhledavat (alespon v
LN) se da takto: ps2ascii noviny-10-1997.ps, coz ale neni to prave i kdyz to
asi bude ve vetsine pripadu stacit.

> Pokud by to znamenalo, ze si clovek musi koupit onen inkriminovany
> casopis, aby se dostal k Linuxovym novinam (LN), pak jsem proti, protoze mi
> zadny ze soucasnych ceskych pocitacovych casopisu k srdci
> neprirostl. Byl bych pro, aby LN byly k dispozici jak zvlast, tak i

Myslim, ze nam sice neprislusi hodnotit kvality nekterych pocitacovych
periodik v nasi republice, ale napr. Connect nebo Soft. noviny se cist daji.
Ponekud hure je na tom PC World a uplne nejhure, ne-li spatne az bidne na
tom je CHIP Week, ktery je podle meho nazoru vhodny pouze pro manazery a
marketingove odborniky a uz vubec to neni "Tydenik z pocitacove branze", jak
o sobe hned na 1. strane tvrdi. A potom o Linuxu pisi jako o shareware a ani
po me druhe urgenci neuvedli tiskovou opravu. Ale to jsem nejak odbehl.

> jako priloha nejakeho casopisu (Softwarove noviny?,Chip?), protoze by
> to byla moznost rozsirit informace o Linuxu i mezi sirsi pocitacovou
> verejnost.

Pokud budou LN uspesne (a ja doufam, ze budou) neni problemem najit nekoho,
kdo bude ochoten je prilozit do sveho casopisu. Ale na to je casu dost,
zatim vyslo pouze prvni cislo. Samozrejme bych nesouhlasil s tim, ze LN
budou pouze v tomto casopise, ale chtel bych, aby jej clenove CZLUGu, pokud
se nam podari zalozit s podporou sirsi linuxove komunity (po precteni nazoru v
teto konferenci mam pocit, ze proti byl pouze nekolik lidi, kteri se
_projevovali_ na schuzce v Brne) dostavali zdarma, samozrejme po zaplaceni
clenskeho prispevku (v nasem pripade to asi bude po darovani urcite castky
nadaci...)

> Musim pochvalit jak obsah, tak i sazbu prvniho cisla. Pokud by snad
> nekdy Pavel Janik, ktery je za nej tusim odpovedny, potreboval pomoc
> po strance redakcni ci typograficke, nebo se snad chtel venovat radeji
> jinym projektum, nabizim se jako dobrovolnik, i kdyz bych zatim nemel
> cas psat nejake rozsahle prispevky.

Dekuji za pochvalu (ta ale asi patri RNDr. Petru Sojkovi, ktery mne do TeXu
uvedl). Pomoc samozrejme vitam, hlavne co se tyce clanku, protoze jeden
clovek to samozrejme zvladnout muze, ale podle toho potom vypadaji jeho
ostatni aktivity...

PJ
--
... this letter is too long to attach my .signature file ...