CZ klavesnice

Petr Herman Petr.Herman na lfmotol.cuni.cz
Pátek Říjen 24 19:51:15 CEST 1997

Jan Kybic wrote:

> Petr Herman:
>
> Kdy by to slo takhle, neni o cem diskutovat.

Jakto, ze by nebylo cem diskutovat: preci o rozmisteni tech klaves na klavesnici
atd., a to je, jak jsem, pochopil, prave to tema, o kterem se zrovna diskutuje

> Ovsem uz ted musime
> klavesnice konfigurovat zvlast pro konzoli, zvlast pro Xy, nekdo z nas
> jeste zvlast pro xterm a zvlast pro emacs, a to jsem urcite jeste na
> neco zapomnel.
> Kazdy z techto programu se konfiguruje jinak.

No prave, ze ted musime. Z tohoto hlediska jsem pochopil prispevek Michala
Polaka, se kterym jsem vyjadril souhlas, jako volani po standardizaci nejakeho
mechanismu, ktery by toto neustale konfigurovani vseho mozneho znova a znova
nejak usnadnil.

> Resenim
> by bylo vzit jeden z techto formatu, (treba format xmodmap z Xu?  Hmm,
> nevim) a napsat nejake konvertory do ostatnich formatu konfiguracnich
> souboru. Prijde mi to jako dost prace a taky tim pochopitelne
> nevyuzijeme moznosti jednotlivych programu, t.j. budeme muset mit tu
> klavesnici, kterou bude umet implementovat i ten nejhloupejsi program.
> Proto bych to tak nedelal

Souhlas - ja bych to taky tak nedelal.

> => Pro kazdy dalsi program bude nutne delat
> podporu ceske klavesnice znova. Uz i to je narocne, proto bych
> nerad temto pocestovacum pridelaval praci z psanim nejakeho
> komfortniho editoru klavesnic, zvlast kdys by ho nejspis musel psat
> kazdy znovu.

No prave, o to jde, aby se to takhle delat nemuselo.
Nevim, jak si Hurvinek predstavoval valku, ale ja si to predstavuju jednodusseji.
Asi takhle - jak si predstavuju, ze se v UNIXu vselijake takove veci delaji:

1) Na nejakem domluvenem miste, dejme tomu /etc/kbdcz, bude nejaky textovy
soubor, ktery bude mit treba najaky takovyhle format:

------
# Popis rozlozeni klaves na ceskych programatorskych klavesnicich
# V hranatych zavorkach [] je uveden symbol klavesy
# Ve spicatych zavorkach <> je uveden nejaky symbol
# V uvozovkach je uveden znak nebo posloupnost znaku
# + oznacuje soucasny stisk klaves

<KBD_NO> == 1	# primarni klavesnice

# Kombinace klaves  == Vyznam

[a] == "a"	# klavesa [a] generuje znak a
[b] == "b"

[Sh]+[a] == "A"	# velke A pomoci Shiftu
[Sh]+[b] == "B"

[Sh]+[=] == <D1>  # '+' jako Primarni dead-key
[`] == <D2>	 # Sekundarni dead-key
[1] == "+"	# jednicka jako plus
[2] == <e_hacek>  # co ja vim jaky se to v ISO jmenuje

<D1> [a] ==  <a_grave>  # nevim ted jak se oznacuje male 'a' s carkou, ale to je ted burt
<D1> [Sh]+[a] == <A_grave>  # velke A s carkou

<D1> <D2> [e] == "Petr.Herman na lfmotol.cuni.cz"  # Tady jsem si uzivatelsky nadefinoval
		# ze primarni-dead-key potom sekundarni-dead-key potom [e] generuje
		# muj e-mail - napriklad

<D2> <D1> == <KBD_ROT>	# mrtve klavesy prepnou na nasledujici klavesnici (napriklad)

<KBD_NO> == 2	# Sekundarni kllavesnice (pro ty, kteri po ni touzi)

... atd.
----------
Jak by to melo formalne vypadat, to by zkratka byla ta vec do diskuse.

2)  Tady ve skupine se jeste dohodneme na konkretnim tvaru takoveho /etc/kbdcz,
ktery bude representovat nejake defaultni klavesnice, na kterych se tady shodnem,
a ten se bude bezne dodavat se vsemi 'ceskymi' distribucemi.

3)  Tenhle konfigurak by mel v prvni rade vyuzivat ovladac klavesnice v jadru.
    Prominte - neco podobneho asi bude treba v cs-tools, nevim, nemam tu ted po ruce
    chodivy Linux, nemuzu se podivat. Pokud ano, tak to prevzit i s tim formatem,
    nebo ho jen poupravit.

4)  Vsechny aplikace, ktere by mely co cinit s pouzivanim ceske klavesnice, se pri
    vlastni konfiguraci podivaji do tohodle /etc/kbdcz, a podle toho si nakonfiguruji
    ty polozky, kterym budou rozumet. Tim padem ty spolecne veci zustanou
    nakonfigurovany u vsech aplikaci stejne.
    Pro programatory tech aplikaci to sice bude urcita komplikace, ale myslim, ze
    ne zase az tak moc velka.
    Pokud se bude lokalizovat nejaka jina aplikace, tak pujde hlavne o to,
    napsat takove konvertidlo napriklad:
    /etc/kbdcz -> /etc/nejaka_aplikace

5)  Kdo si bude chtit neco zmenit, tak to do toho souboru /etc/kbdcz dopise.

6)  Kdyz se bude nekomu chtit, napise nejakou krasne user-friendly vypadajici
    utilitku na upravovani /etc/kbdcz s 3D zobrazenim klavesnice a zpevem slaviku.
    Ale to az casem. To jen k tomu "komfortnimu editoru klavesnic".

> Honza

Petr