shareware pro Linux ?

Milan Zamazal pdm na blackbird.ics.muni.cz
Pondělí Říjen 27 16:03:59 CET 1997

    MZ: A klidne lze napsat GPL program, vypalit jej na CD a toto CD
    MZ: prodat prvnimu zajemci treba za 100000,- Kc.

    MP: To me prijde nefer.

Proc?

    MP: Ja bych zkusil zkombinovat pristup GPL a
    MP: shareware s nejakou klauzuli "free pro nekomercni pouziti".

Pak uz se ovsem nejedna o free software (nerikam, je-li to jedno, dobre
nebo spatne).

    MP: Me totiz vadi, ze muj program, ktery je v podstate free pro lidi
    MP: jako jste vy, vezme nejaka firma a pribali ho ke svemu OSu nebo
    MP: vypali do ROMky nejakeho zarizeni a desne na tom vydela.

Mne vubec nevadi, kdyz nejaka firma udela neco podobneho s mym GPL
programem.  Kdyz jsou lide tak blbi, ze za to vyhazuji velke penize,
prestoze to muzou mit skoro zadarmo, je to jejich problem (to je trosku
prehnane, ale v principu to tak je).  Horsi by bylo, kdyby moje licence
zbytecne omezovala ty, pro ktere je program urcen.

Typickym prikladem je CsTeX, ktery se jen tezko muze stat soucasti
linuxovske distribuce, protoze nemuze byt (na rozdil od TeXu) komercne
siren (a to zrejme asi ani kdyby za to nekdo CsTUGu zaplatil!).  Pritom
na prodeji CsTeXu tezko nekdo neco vydela.  Paradoxem je, ze Micro$oft
muze na CsTeXu vystavet Word, pridat CsTeX na Word CD s poznamkou, ze CsTeX
neovlivnuje cenu CD.  Ale kdyz budu prodavat CD s CsTeXem se ziskem 5 Kc
za kus, je to ilegalni.  No proste je to cele na hlavu postavene.

    MP: Nastesti jsem svuj prvni vazny produkt siril jako shareware, a
    MP: tak podobnym zajemcum nezbylo nez mi zaplatit. Kdyby to bylo
    MP: GNU, nemam z toho ani korunu.

Posledni veta je asi pravda, ale neni to tak uplne chyba GPL.  Lide by
meli v idealnim pripade za programy platit proto, ze je pro ne vyhodne
za ne platit, a ne proto, ze musi.  Nejen u softwaru je to slozita
otazka, podobny pripad je treba financovani verejnopravni televize nebo
problem supermarkety vs. reznictvi za rohem.

    MP: Resp. s GNU musim nejdriv hledat zamestnavatele/zadavatele a
    MP: teprve pak zacit psat program, zatimco shareware strelim od boku
    MP: a kdyz se trefim, vydelam penize.

Nemyslim si, ze by Linus Torvalds byl na Linuxu skodny.  A nemel
zadavatele a neprodukoval shareware.  Viz tez Cygnus.  Na free softwaru
urcite vydelavat lze, i kdyz v nasich zemich to zatim neni prilis
realne.  Chce to nejprve dostatecne znale uzivatele, kteri budou
zainteresovani na tom, aby vznikal free software a nikoliv na tom, aby
se kazdy den mohli sklebit na nefunkcni Woknous.

Milan Zamazal