Linux vs. W|N... - SOFTWARE

Snek s0000 na os3.os.ds.mfcr.cz
Úterý Únor 3 13:10:28 CET 1998

Lubos Vitek wrote:
>         ------------------------------------------------------------------
	SMB server       Samba
         SQL server       Postgres95, MySQL
         WEB server       Apache, HTTPanalize, Glimpse, Httdig
         HTML editor      Netscape Composer, AsWedit, mapedit, LinBot
         GRAFICKY editor  GIMP, Corel 3.0
         GUI pre JAVA     FreeBuilder
         GUI pre C++      wpe, Rhide
         TEXTOVY editor   Nedit, StarOffice
         ZVUKOVY editor   SoundStudio
         FILE MANAGER     na vse staci MC, jinak KDE
         MULTIMEDIALNY    mpg123, xplaymidi, xwav, xaudio a mnoho
dalsich
         RADIO-TRACK      xtrack
         AUTOCAD,ORCAD    Varicad, Microstation (oba komercni)
         3D STUDIO	AC3D
         SKY MAP          urcite existují

	HRY	        QuakeI, QuakeGL, QuakeII, Doom I a II .....
	Diar	        Ical
	Sprava site      Scoty/Tkined, netwatch
	FTP	        MC, xmftp
	WWW	        Lynx, Netscape Navigator
	Mail		Pine, Netscape Mail, Xfmail
	BBS klient	Minicom
	PPP připojení	GUI X-ISP
	"Prohlizece"	xbmbrowser, xv, Adobe AcroRead
	Zatez PC		xoswiev, xnet, xppp, xdisk, xload, kfsm
	GUI desktop	fvwm95, fvwm2, KDE

	A mnoho dalsich drobnosti.

Zdroje "pouzitelnych" programu pro Linux

http://www.fokus.gmd.de/linux/linux-prog.html
http://www.xnet.com/~blatura/linapps.shtml
http://www.kde.org
ftp://ftp.redhat.com/pub/contrib
http://linux-cz.upce.cz
http://linux-cz.upce.cz/www/X-Windows/fvwm95.html

Zdroj "vseho mozneho" ftp://sunsite.muni.cz

Pokud se jedna porovnani ze strany serveru tak si prectete toto:
(omlouvam se za velikost, ale jiz jsem to na modrem svete nedohledal)
Jsou Windows NT tou pravou platformou

                      (29.1.1998) / SOFTWARE

Otázka: "Proč unix, vždyť na to ono stačí přece" - zde si doplňte skoro
kterýkoliv operační systém - "a
možná taky" - zde si doplňte podobný operační systém - ". Vždyť ten unix
je stejně už přežitej a nikdy to s
nim lepší nebude." může být pro mnoho unixových znalců noční můrou.
Marně se budou snažit
argumentovat tím, že ten který unix naštěstí není dotčen ani řádkem kódu
od Microsoftu, že je rychlejší na
daném hardware než jiné operační systémy, umí toho stejně, ne-li více a
podobnou argumentací.

Pokud skutečně chceme vlastního šéfa přesvědčit o tom, že unix je pro
danou úlohu daleko vhodnější,
msíme pátrat po argumentech, které jsou nevyvrátitelné a popisují
skutečnou situaci, kterou tvůrce jím
navrhovaného systému nemůže popřít. Jako příklad uveďme třeba tuto
situaci: "Chci udělat server pro
Internetový mail, www a ftp. Jsme velká firma, tak počítejme s přístupem
takových 30 až 50 lidí v reálném
čase a s velkými objemy dat z a do poštovních schránek. Přistupovat
budeme z těch programů, které
komu budou vyhovovat, tedy třeba Netscape, Outlook, Eudora, ...".
Nemusíme to ani zesložiťovat tím, že by
k požadavkům patřilo i připojení na Internet v rámci daného serveru
samotné, tedy pevná linka o rychlosti
alespoň 64kbit/s.

Pokud zaslechneme takovýto požadavek, bude se samozřejmě vedení nás
snažit přesvědčit o jediném
operačním systému, na jehož platformě to musí být zvládnuto - Micro$oft
W|nd0w$ NT. Ano, máme šanci
na této platformě s použitím dalších několika set tisíc korun zbudovat
funkční vzorek, který bude částečně
funkční. Vezmeme to po pořadě - mail server - nabízí se snadná odpověď
znějící Microsoft Exchange
5.5. Padesát lidí v reálném čase, k tomu nějaká ta rezerva - skončíme u
sta licencí. Hardwarové nároky
pro stíhání všeho toho mumraje - postačí Pentium Pro na 400MHz, SCSI-3
disky s 7200 otáčkami a
256MB RAM bude nutným minimem. K tomu jsme se bavili o www a ftp. To
máme dalších 0 korun za
Internet Information Server 4.0. Následuje připočítání jeho nároků na
hardware - větší firma, větší
objemy dat, možná tak 4 virtuální weby. Dostáváme počítačovou
konfiguraci (samozřejmě s dostatečnými
rezervami) - 4x Pentium Pro (či Pentium II) na alespoň 233 MHz. 512MB
RAM, SCSI-3 RAID-5 pole s
7200 otáčkovými disky. Cena jen za hardware - bratru milión korun
českých. Cena za software? Bratu
dalších půl milionu. Spolehlivost? Dostatečná, v tom se již Microsoftu
přeci jen podařilo udělat dost
pokroků.

Zkusme teď pro zajímavost vykreslit cenové a hardwarové nároky celého
systému založeného na jednom
ze dvou volně šiřitelných unixů, které jsou nejpoužívanější - tedy
Linuxem a FreeBSD. Mail server - řešení
je jednoduché, má ho totiž v sobě bez jakýchkoliv přídavných programů
kterýkoliv unix - programy
sendmail, pop3 a imap. Pro námi jmenované poštovní klienty bohatě
dostačující. Pokud snad náš unix tyto
programy nemá, nebo je nepovažujeme za bezpečné, jsou zde jiné, většinou
GPL - tedy zdarma,
programové náhrady - Qmail, Zmail namísto sendmailu a qpopper či další
pop3 implementace a různé
IMAP implementace namísto dodávaných. Vše jak ve zdrojových kódech, tak
již přeložené. Nároky při
nějakých 200 uživatelích v reálném čase, Linuxu, sendmailu a jen POP3
qpopperu - řádově 64MB RAM,
SCSI disk, Pentium 133 či 166. Nezapomínejme na další služby - www a
ftp. Ftp má dnes v sobě také
každý unix, nicméně jsme opět nedůvěřivý a chceme něco, co umí i
virtuální FTP. Dobrá, podle GPL
licencované je tu WU.FTPD - nejčastěji používaný ftp daemon vůbec.
Najdeme i jiné. WWW - ne
všechny unixy mají nějakého HTTP daemona ve standartní distribuci, ale
je tu přece nejpoužívanější
HTTP daemon Internetu vůbec - Apache. Nestojí nic a funguje. S
přídavnými moduly umí i https,
dynamické generování stránek a mnoho jiného. Dobrá, teď se již náš
hardware vyšplhá poněkud výše -
preventivně 128MB RAM, SCSI-3 disky 7200 otáček a alespoň Pentium na
200MHz. Spolehlivost? Ve
své podstatě, to si nezapírejme, stejná jako u Microsoft řešení.

Přiberme za své ještě připojení přímo do Internetu, tedy funkci routeru.
Windows NT - skorem nemožné.
Ano, existují samozřejmě softwarové a hardwarové implementace, které
toto na NT umožní, leč zatím
jsem je neviděl nikde v bezproblémovém provozu. Takže raději externí
router, třeba CISCO 16xx. To
znamená dalších cca. 50 tisíc a ještě synchroní modem. Bratru za 20-30
tisíc.

Co na to platforma druhá, tedy Linux či FreeBSD - sice mluvím pouze o
Linuxu, ale 99% informací se dá
vztáhnout i k FreeBSD. Zde přidáme do počítače synchronní kartu za
bratru 20 tisíc a povýšíme Pentium
na Pentium Pro či Pentium II. Modem za stejných 20-30 tisíc. Zde už je
úspora minimální.

Navrch chtějme firewall a dva dial-up přístupy do této sítě. Ceny
firewall software pro NT neznám, ale
čirou spekulací dojdu k ceně alespoň 50-ti až sta tisíc korun českých. K
tomu přidejme druhou síťovou
kartu do NT serveru. Cenu zde opomeňme, ta se skutečně ztratí.
Hardwarové nároky - mohla by stačit již
existující sestava. V případě náročnějšího filtrování paketů přidejme na
rychlosti procesorů. Snad to bude
fungovat. Přeci jen, již chceme po tom počítači poněkud moc věcí
najednou. Dial-up přístupy
neznamenají přídavný software, ten je již v NT od přírody (RAS). Jen
další dva modemy a v případě, že
nám došly, přídavné sériové porty. Cena cca. 30 tisíc.

Případ druhý, tedy jeden z unixů - firewall program též existuje bez
nutnosti placení. Druhou síťovou kartu
nepotřebujeme, neboť dvě síťová rozhraní již máme. Cena tedy nulová.
Hardwarové nároky - vystačíme s
existující sestavou, v případě složitějších filtrů přidejme na rychlosti
procesoru. Dial-up přístupy znamenají stejný přídavný hardware a cenu
jako u NT. Software též zdarma.

Pokud ani takováto argumentace nepřesvědčila zaryté protiunixovce o tom,
že i s malým kašpárkem se
dají dokázat velké věci, pak přidám - což takhle chtít ještě přijímat a
odesílat faxy? A to nejlépe z celé
sítě?

Paltforma Windows NT - zaplatíme přibližně 200 a více tisíc, podle počtu
klientských licencí za faxovací
modul třetí strany pro Microsoft Exchange. Přidáme další alespoň jeden
či dva faxmodemy a tomu
odpovídající počet sériových portů. Značí investici dalších cca. 30
tisíc korun. Kam vměstnáme další
hardware a jaký je mi již záhadou, ale pokusím se - zadoufáme, že v té
době jsou již dostupné slibované
400 MHz procesory a dáme je do sestavy. Přidáme dalších 64-128MB RAM.
Zvětšíme diskovou kapacitu
tak o 2GB. Cena? Nevím, ale zkusme to odhadnout na nějakých 150 tisíc
korun českých. Funkčnost této
sestavy? Aj, aj, kapitáne, co to po mě chcete?

Platforma unixu - vezmeme jeden z možných GPL produktů pro fax server,
nainstalujeme, připojíme další
dejme tomu dva modemy a případné sériové porty, tedy investice stejných
cca. 30 tisíc korun. Přidáme na
paměti nějakých 32-64MB a dáme rychlejší procesor. Možná se uchýlíme již
k dvouprocesorovému
řešení, tedy 2x Pentium 200 MHz. To znamená v případě možnosti rozšíření
o jeden procesor v rámci
motherboardu, tedy bez koupě jiného cenu cca. 20-30 tisíc korun. Navrch
nějaké to místo pro ukládání
odchozích a příchozích faxů - tedy 2GB disk. Tedy cca. 20 tisíc navrch.
Funkčnost bezproblémová,
sem-tam promažeme, pokud jsme to již dávno nezautomatizovali různé log
soubory a podíváme se na
volné místo na disku.

U obou platforem stále sledujeme případné bezpečnostní díry a zalepujeme
je buď postfixy, service packy
nebo novou verzí daných programů a jádra systému.

Jediný argument, který v tomto případě stále ještě hovoří pro M$
prodkuty je jejich grafické prostředí, z
něhož se dají ovládat, instalovat a spravovat. Na unixu se budeme muset
vyznat v textových
konfiguračních souborech a textových log souborech.

Svět není až tak černobílý, jak jsem to v článku vykreslil, případná
zátěž Windows NT se dá rozmístit na
více počítačů, tedy jeden jako faxserver, druhý jako mailserver, třetí
jako www a ftp a čtvrtý zbytek. Vše
se tváří jako jeden komplexní celek, který při troše štěstí a námahy
funguje a navzájem komunikuje.
Stejně tak, ale považuji to za zbytečné, se dají rozmístit i jednotlivé
služby na unixu. Jenže náš unix to
nepotřebuje a navrch nám ještě nabídne možnost tiskového serveru,
fileserveru a SQL serveru bez
velkých nároků na další rozšiřování. Totéž nám nabízí i Windows NT, leč
budeme potřebovat pro výše
jmenované služby minimálně jeden další server, nebo dostatek lidí, času,
trpělivosti a přídavného hardware
k již tak přerostlému čtyřprocesorovému obludiu.

-(robi) (cached)(log)

S pozdarvem Snek :-)