Disklesy

Středa Únor 25 21:52:47 CET 1998

Petr Herman <Petr.Herman na lfmotol.cuni.cz> writes:

> No prave, ze to tezko zvazim, dokud si to nevyzkousim, a tezko to
> vyzkousim, dokud to nenainstaluju. Proto jsem se take ptal, jake
> s tim ma kdo prakticke zkusenosti.

Kdysi jsem pri skolenich pouzival konfiguraci, kdy jsem mel jeden
server a 8 disklessovych klientu. (Vsechno to byly RISCove pracovni
stanice s diskem, ale protoze se system musel reinstalovat po kazdem
skoleni, tak abych mel mene prace, tak jsem reinstaloval jen server a
klienty bootoval ze site). Vsichni studenti spousteli totez, takze
prvni pozadavek se cetl z disku, ostatnich 8 jiz z pameti.  To vedlo k
relativne male zatezi disku serveru. Za teto situace by slo pouzit i
15 klientu poustejicich mensi aplikace. Pro vetsi aplikace bych do
serveru dal 2 sitove karty a klienty rozdelil do 2 segmentu.  (Obvykle
se nedoporucuje vic nez 8 sitove aktivnich klientu na jedno 10 Mbps
rozhrani.) Samozrejme to chce i hodne pameti v serveru.

Pri zapisu na NFS server z vice klientu najednou je to horsi, protoze
to vede k nahodnym zapisum (random writes) (opakem jsou sekvencni
zapisy). Ma-li disk 7200 rpm (=120 rps), pak rotacni latence je 1/2 *
1/120 = 4.17 ms. Average seek time je priblizne 8ms, takze celkova
latence je kolem 8+4=12 ms. Je proto mozne uskutecnit 1000/12= 83
nahodnych zapisu za sekundu. Pri velikosti bloku 8 KB tomu odpovida
prenosova rychlost 83*8=664 KB/s. I pres velka zjednoduseni se
skutecna hodnota prilis lisit nebude. Zapisova rychlost 664/15 = 44
KB/s je i pro otrle jedince malo. Dva disky v serveru ji sice
zdvojnasobi, ale i to bude malo.

Takze jde o to, jake aplikace budou studenti pouzivat. Pokud si budou
poustet aplikace, ktere se jim vejdou do pameti (asi bude lepsi mit na
klientech alespon 32 MB), a budou malo zapisovat, tak by to ten server
mohl zvladnout. Pokud si ale budou hrat s medical imagingem a budou
zapisovat soubory s velikosti 10 MB a vice, pak bude disk na serveru
pretizen a odezva bude neprijatelne pomala.

V Unixu se to da resit pres X-Window tak, ze tyto aplikace bezi na
aplikacnim serveru a klient jen zobrazuje. Pak je limitujicim faktorem
prenosova rychlost na siti, ale ukazuje se, ze pri mene nez 8-mi
klientech na jedno rozhrani je to akceptovatelne. Domnivam se, ze ten
souborovy server by zvladnul i provoz nekolika aplikaci - NFS server
CPU prilis nezatezuje, ale bude to chtit SCSI disky a asi i dobrou
sitovou kartu (tj. takovou, ktera generuje co mozna nejmene
preruseni). Horsi to bude s Win95.

--
A. Malusek  (malusek na ujf.cas.cz)
UJF AV CR