WANTED: Podpora cestiny pro XFree

Honza Pazdziora adelton na informatics.muni.cz
Úterý Březen 24 22:31:27 CET 1998

>  HP: problemu, to ze locales funguji poznavam podle
>  HP: $ LC_CTYPE=cs perl- Mlocales -e 1

Tady melo samozrejme byt perl -Mlocale -e 1, sorry.

>  HP: Informace o tom, ze je potreba dokompilovat locales, je asi prvni,
>  HP: ktera je pro cloveka rozchazejiciho cestinu dulezita. Takze to mame.
>
> To je pravda. Locales je zaklad. Jenom ten tvuj test mi nefunguje. Muzes
> prosim napsat co udela "LANG=cs date" pokud neni nastavena zadna z
> promennych LC* ? U mne to vypise (cesky, tj. hacky a carky tam kde maji
> byt) "Ut Bre 24 ...".

Jo, ano, to je ono, presne.

[>  HP: Takze, co dal? Ten XKB patch z ftp://ftp.fi.muni.cz/pub/localization/X11?
>  HP: Ten mam teda taky. Jak poznam, ze to funguje? Podle README pana Meduny
>  HP: nastavena XKB_DEBUG da hlasku o XKEYBOARD -- to mi dela. V README se pise,
>  HP: ze se ma do XF86Config pridat radek
>  HP: XkbSymbols  "czsk(<varianta>)"
>  HP: ale Yenya rika
>  HP: XkbKeymap "xfree86(<mapa>)"
>  HP: Co je spravne (resp. maji se pridat oba)? Mam delat nejake sachy

Lock prepina, AltGr prepina, cestina v xtermu tedy vali jak diva. Krome
krouzkovaneho u a dlouheho maleho a (na osmicce). K temto dvema vecem:
je spravne, ze mi v teto fazi nejedou? (na male dlouhe a si tusim zatim
nikdo nestezoval -- jsem prvni?).

Dale, pokud nastavim _XKB_CHARSET na iso8859-2 (podle README pana
Meduny), tak mi i xev zacne psat, ze po stisku sestky v ceske
klavesnici je XLookupString z s hackem. Pro osmicku mlci, nebo-li
chova se stejne, jako kdyz pro sestku neni nastavena ta promenna.

S timto nastavenim mi jde i psani do netscapu (4.04), krome mrtvych
klaves a dlouheho maleho a ;-).

Takze dotaz: jak vyresit to male (potvoru) a? Na mrtve klavesy se
zeptam v dalsim behu.

> S tim patchem jsem to nezkousel. Pokud chces rozjet slusne programy
> (xterm) tak *NENI* potreba modifikovat v Xech vubec nic. Tj. ani
> konfigurak ani */XKeysymDB ani */Compose. Doufam, ze v tomhle se RedHat
> 5.0 od Debianu 2.0 moc nelisi. Jedine co mi stacilo udelat bylo provest
> xmodmap. Pak by melo stacit spustit "LANG=cs xterm -fn '*-2'", prepnout
> cestinu a psat cesky (tj. s nabodenicky).
>
> Tohle staci napsat do souboru, ktery Xmodmap cte (~/.Xmodmap):
> keycode  10 = 1 exclam plus exclam
> keycode  11 = 2 at ecaron at
> keycode  12 = 3 numbersign scaron numbersign

Dobra, o tomhle jsem vedel, na co ale potom teda ten Meduna/Yenya
balik je? Jenom vytvoreni mnoha kombinaci ceskych/slovenskych/jinych
klavesnic? A dale, jak se da toto xmodmap reseni protahnout i k dalsim
aplikacim, nejen k xtermu (kde clovek mch. vystaci se Skarvada/Yenya
resource souborem)?

Takze prozatimni shrnuti, kdyz dovolite (opravy vice nez vitany):
- pouzit localedef na vygenerovani locales;
- pouzit XKB-cz-X11R6.3.tar.gz, nastavit LC_CTYPE a _XKB_CHARSET,
  vyeditovat XF86Config podle obou(?) README, radovat se z prepinani
  signalizovaneho Scroll Lock diodou, krome a a u s krouzkem (xterm)
  a krome mrtvych klaves v netscapu.

Dobrou noc,

                   I can take or leave it if I please