Jak jsem hledal partition

Dan Ohnesorg, admin of POWER dan.ohnesorg na feld.cvut.cz
Úterý Květen 19 21:21:32 CEST 1998

Pri poklidnem podveceru jsem se rozhodl popsat, jak se hleda partiton
na ext2fs a tim odpovedet na muj posledni dotaz. Neni to veru snadne.
Ext2 sice ma MAGIC, jenze tech se na disku vyskytuji stovky. V jadre,
mountu a kazdem super bloku. Takze jejich hledani nikam nevede. Navic
pokud jsem nasel super blok, nebyl jsem sto urcit jeho offset oproti
zacatku partition. Je totiz pokazde jiny, podle velikosti partiton.
Po mnohych experimentech a cteni part. rescue howto, ktere mi
nepomohlo ani trochu, jsem nasel nasledujici postup. Pamatoval jsem
si, ze na disku byla mala partiton na boot (aby jadro bylo porad v
dosahu lila), potom swap a nakonec dve dalsi partition. Vytvoril jsem
malinkou  part. a pustil
e2fsck -n /dev/hdb1
to mi naslo poskozenou partition a vypsalo jeji delku, a reklo,
ze v superbloku je deklarovana jako delsi.
Tak jsem ji zalozil vetsi. Ted prisel na radu swap, nasel jsem soubor
dmesg (pres disk editor z norton utilit) a v nem jsem nasel velikost
swapu. Zalozil jsem dalsi partiton o velikosti swapu. Opet prisla na
radu dalsi mala partiton a
e2fsck -n /dev/hdb3
zjistil jsem velikost, zalozil a ze zbytku udelal treti.

Ted uz sel disk namoutovat bez chyb. Zazalohoval jsem ho, smazal a
snazil se pres wd_diag najit neco, co by zakladalo duvody k
reklamaci. Bohuzel se nic takoveho nenaslo. (je to ten samy disk, na
kterem nedavno mrzlo df).

Co rici zaverem, zrejme je velice vhodne pouzivat volume label na
jednotlive ext2 filesystemy. Je to totiz udaj, ktery je
oproti MAGIC number unikatni a tak usnadni lokalizaci part.

Je potreba dat pozor na e2fsck, pokud by bylo spusteno bez parametru
-n zrejme by doslo ke zkraceni part. bez moznosti navratu. Dalsi vec,
kterou jsem si neuvedomil byla, ze pokud neco tarujete pod rescue
disketami, nemate /etc/passwd a tak prijdete o vlastniky souboru. To
je ale oproti ztrate dat za poslednich 14 dni od posledni zalohy
celkem smesna potiz.

A proc mi nepomohlo rescue howto? Popisuje velice specialni pripad
smazani part. tabulky dosovskym fdiskem a to za predpokladu, ze linux
byl na jedine part. Potom radi zalozit pres partition magic novou
part pres cely volny kus disku a linuxovym fdiskem zmenit jeji stav z
dos a linux. To je celkem zbytecne, protoze linuxovy fdisk umi to
same jako part. magic a je podstane dostupnejsi.

zdravim
dan

DDDDDD
   OO  OO              work: +420 2 24352785;+420 2 24972109
    OOOO               home: +420 311 679679;+420 311 679311
Ne zihadla, ale med prinesl vcelam slavu.