ISDN

Lukas Macura limo na x.opf.slu.cz
Čtvrtek Říjen 15 08:55:02 CEST 1998

*** Ing. Lukas Macura             ***
*** macura na opf.slu.cz             ***
*** http://x.opf.slu.cz/~limo ***

> Diky za vice podrobnosti, ale ja znova zopakuji PODSTATU dotazu:
> jede vam nekomu obycejny modem (z Linuxu ci z Windows) proti
> ISDN pripojce na Linuxu ?

Omlouvam se, Vas dotaz jsem ponekud spatne pochopil.
Upff.. Docela silena vec.
1) Nevim o ovladacich pro primarni pripojku pro linux. (mozna ze existuji?)
2) Co se tyce linuxu. Nemyslim si, ze by defaultne neco takoveho
podporoval, ale jeste se na to mrknu. V kazdem pripade by sel naspat
software. Mozna uz takovy existuje, ale nevim o nem. Bylo by nutne
softwarove emulovat anologovy modem.
3) Co se tyce rychlosti .. jakykoliv stroj by IMHO klekl, kdyz by mel
prevadet 30 kanalu po 64kbitech na "analog", emulovat analogovy modem a
soubezne s tim to delat jeste naopak. Ale bylo by to nutne vyzkouset.
Na tohle bych videl jine reseni:
Zakoupit od Telecomu pripojku PCM30, ktera ma 30 analogovych kanalu a na
jeji konec napichnout nejake zarizeni, ktere umi techto 30 kanalu prevest
na nejaky rozumny komunikacni format (je v nem 30 modemu).

> Motivace: delame lokalniho ISP a zvazuji odstranit dosavadnich 14
> modemu a nahradit je jednou "tlustou" ISDN (30 soucasne).

Zajimava myslenka, ovsem dokud budou na strane uzivatelu analogove modemy,
jedna se spise o degradaci ISDN, protoze se nemuze vyuzivat zadne odpinani
kanalu ani komunikace po B kanale , ani ....

> Financne by to bylo unosne, dratu dokonce mene, kvalita vyssi,

Kvalita by IMHO zustala priblizne stejna, jedine co se spravi je kvalita
linky od Vas do telecomu, ale po ceste k zakaznikovi je jeste spousta
jinych zdroju chyb ... Tohle by mohlo pomoct, pokud jsou velmi spatne
linky od Vas do ustredny...

> nekteri zakaznici se uz po ISDN ptaji, tak by ho mohli mit

To by byla dobra demagogie: Chteli jste ISDN, tak ho mate ! Jen Vam pojede
po analogovych linkach :) Ne, opravdu ne, Vasi zakaznici by meli stale
pouze analogove modemy se vsemi jejich nevyhodami.

> a nemusel bych se starat o modemy ( vetraky, opravy, napajeni, ... )
> a mel bych taky (doufam) cislo volajiciho ( => vetsi bezpecnost ? ).
> Otazka je, jestli to je mozne ?

Ano, to je mozna pravda. Ale asi to tak jednoduse nepujde.

> Ceny ... to je kapitola sama pro sebe. Ale zaslechl jsem,
> ze diky tomu servisnimu kanalu muze (chce-li) SW vedet, ze
> se blizi dalsi uctovaci impuls, a zavesit, pokud zrovna nejedou
> a nepojedou data. Kdyby tohle v Linuxu bylo, tak se da

No tohle v Linuxu samozrejme jde, ale obe strany musi mit ISDN modem ...

> browsit, a kdyz clovek cte tu stranku, je zaveseno a neplati
> se. Tim by se to mohlo stat ve finale levnejsi nez obyc. modem.
> Samozrejme, ze za objem dat se zaplatit musi, i kdyz je to
> rychlejsi, ale pro kratka spojeni "kdykoliv" ... !

Kdyz vezmeme v potaz pulsni volbu, k tomu pripocitame nejaky (ne kratky)
cas, nez se analogove modemy spoji, dojdeme ke krasnemu cislicku nekde
okolo 2, 3 minut (pripadne musime cely proces opakovat) :) Takze dokud
Vasi zakaznici budou mit analogove modemy a pripojky (coz pri
dnesnich cenach Telecomu je _NEMOZNE_), o tomhle si  muzeme vsichni nechat
jen zdat... :(

S pozdravem
Lukas  Macura