ISDN

Lukas Macura limo na x.opf.slu.cz
Pátek Říjen 16 13:00:28 CEST 1998

> Omlouvam se, spletl jsem dve veci dohromady.
> Mel jsem na mysli, ze u nas bude ISDN karta a do ni povede standardni
> ISDN 30, zadne analog apod. Karta bude samozrejme v Linuxu, jiny OS

Myslim, ze budete mit problem s tou primarni pripojkou. Nejsem uz v obraze
dlouho, ale myslim, ze neexistuje ovladac pro zadnou primarni kartu pro
Linux. Nebo se mylim ? Pokud se nemylim, asi Vam nezbyde jina moznost, nez
koupit kartu i software od teze firmy a samozrejme by to jelo jedine v
NTckach :( . O cene uz radsi ani nemluvim.

> nepouzivame. Uzivatele by se napojovali bud z opravdovych ISDN pripojek
> (na to se uz opravdu ptaji) nebo z analogovych modemu.

Tady bych videl reseni v pobockove ustredne, ktera by mela na jedne strane
primarni pripojku a na druhe 30 zakladnich. Ustredna je totiz inteligentni
a pokud se do ni dokoupi moduly pro analogoveho ucastnika, budete moci za
ni napojit analogove modemy. Pokud do ni date digitalni ISDN moduly,
budete moci napojit ty zakladni pripojky na Linux. Ale nerikam, ze ISDN
pobockova ustredna (zvlaste v teto konfiguraci) je levna zalezitost.
Myslim, ze ve Vasem problemu Vam linux nepomuze. Musel by "emulovat" ISDN
pobockovou ustrednu a jak jsem si vsiml, chtel by jste, aby emuloval i
analogove modemy. Nerikam, ze je to technicky nemozne, nicmene nevim o
tom, ze by to slo. V kazdem pripade by to bylo _VELMI_ zajimeve, pokud by
to slo.

> Tvrdili mi v Telecomu (a slibili, ze az to budou mit u nich rozumne
> k videni, budu si to moci vyzkouset), ze takovehle spojeni je mozne
> a v reale je analogove od modemu uzivatele do ustredny Telecomu a dal
> az do meho pocitace to jede uz jenom digitalne. Z toho plyne, ze vsechny
> ty modemove protokoly (a ze jich je !) umi neco (?) kdesi v Telecomi
> ustredne,
> coz se mi prave nechce moc verit.

Tahali Vas tak trochu za nos. Spojeni je samozrejme digitalni od ISDN
ucastnika az do posledni (nejen ISDN) ustredny. Pak se provede prevod A/D
a D/A (to je to "neco" , o cem jste mluvil), ale tim to hasne. Zadne
konverze modemovych signalu na digitalni se NEDEJI. Pouze se prevede
digitalni signal na analogovy a naopak. V tom neni zadna inteligence.
Inteligenci musi projevit digitalni ISDN zarizeni na druhe strane (rika se
mu Terminal Adapter a je drahe), ktere musi ten ana,ogovy signal prevest
zpet na digitalni ...

> Samozrejme, ze neco typu "Linux+ISDN->analog->telekom->uzivatel", jsem
> na mysli
> nemel, to by asi moc rychle byt nemohlo, sazel bych tak na max. 9600.

Mylitr se. Teoreticke hranice jsou nekde okolo 28.8 - 33.6 kbps . Aspon si
to myslim, ze jsem to nekde cetl a tu terminal adaptery to takhle
zvladaji. (opravdu nechci kecat, ale mozna i vice, uz si ty cislicka
nepamatuju)

> ad zavesovani) mel jsem na mysli spojeni z ISDN pripojky, nikoliv z
> analog.modemu,
> protoze soucasne bychom ruzna nase modemova spojeni (nejsme vsude
> on-line) nahradili
> ISDN kartami v Linuxech a pokusili se snizit tel.poplatky. To je tedy
> trochu
> odlisny problem.

Nevim, jestli se Vam to povede .. (myslim to snizeni poplatku). Teoreticka
sance existuje, ale jen u firem, ktere si o muzou dovolit a sedi na
internetu nekolik hodiny denne.

> Kdysi na NetComu byla prednaska na tema ISDN a z ni jsem se domnival, ze
> frekvence
> uctovacich impulsu je dana nejakou normou a je 20 vterin a poskytovatel
> definuje
> cenu techto impulsu ruzne v ruzne dobe. Zda se tedy, ze to tak neni a ze
> Telecom

V tom taky nemam jasno, jak to nasi telecomaci vymysleli ... Budu se muset
na to poinformovat, ale muzu zarucit, ze driver pod Linuxem se umi ty
rozestupy naucit a podle nich se v odpojovani kanalu zaridit.

S pozdravem
Lukas Macura