Textovy glint aneb jak instalovat Debian

Zdenek Kabelac kabi na fi.muni.cz
Pátek Září 11 12:47:19 CEST 1998

Cejka Rudolf wrote:

No nejak nam to sklouzava do potlachovych reci :-)
Ale klidne budu dal vysvetlovat znovu a znovu anglicky help page, ktery
dselect pri sve spusteni vypise :-) a postupne prekladat
vsechny jeho radky :-)

> Asi se nedomluvime. Jsem proste zvykly na neco jineho.
>         man dselect -> kapitola 8 -> je v /usr/bin
> /usr/bin: Mozna aby bezny uzivatel mohl snadno zjistovat, jake baliky
> byly nainstalovany - bez znalosti sbin adresaru. Jenze potom
> nepredpokladam, ze pro instalaci budu muset sbin adresare nastavit.

Proc by si normalni uzivatel nemohl prohlednout naistalovane baliky,
pripadne pozadat administratora o doplneni nejakych baliku, ktere
si vybere???

Naopak, proc by se mel obycejnemu uzivateli v Bashi vypisovat
nejaky prikaz, ktery jako neroot stejne nema moc co provadet,
protoze pokud si to sam do cesty nepridal, tak zatim zrejme
unixu nerozumi natolik, aby byl tyto prikazy schopen pouzit??

> : kdyz se pusti deselect, tak se tam objevi jakasi obrazovka
> : a na ni jsou takove pismenka :-) a kdyz si je clovek precte
> : tak napriklad zjisti: (v helpu ke keystrokes)
>
> Spis slo o to, ze jsem byl zmateny z mackani klaves [Space], [Enter], "."...

Take se priznam, ze jsem si prvnich par dni zvykal - ale rozhodne
bych to nedaval za vinu debianum - ono to ma i svou vyhodu - clovek
muze Enter podrzet chvili dele a pak se autorepeatem provedu zmacknuti
dve a jsem v p..... protoze uz neuvidim jake jsou pridane nove baliku
a musim to zjistovat netrivialnim zpusobem (jde to ale uz to neni
takova mackaci zabava :-))

Dokonce bych rekl, ze to s timto zamerem bylo navrzeno.

> System jsem pri prvnim setkani s dselectem proste nenalezl (i [F1] jsem
> zkousel). Byl jsem sam? Chyba je ve mne. Neni to jen muj problem?
> Chyba je v dselectu a melo by se neco zmenit.

Kdybych nevedel, ze rozumis unixu a umis anglicky tak bych si vazne mohl
myslet
ze se bavim s nekym kdo proste odmita cokoliv cist

Presne na te obrazovce kterou tak nerad pozorujes je v modrem radku
dalu (tj. v uplne poslednim :-))
? = help menu    Space = exit help    . = next help    or a help page key

Tj: sviti to a je to prvni informaci a nejvice viditelna - opravdu
nevim jak vic by to ten dselect mohl tomu uzivateli oznamit :-)))

> : Ci-li pokud me o necem Debian presvedcuje, ze chce prinstalovat
> : jeste tohole a tohle a ja uz nechci tak zmacku SHIFT+q  (tedy Q)
> : a tim ho jednoduse presvedcim, ze to chci instalovat v tom stavu
> : jaky jsem si zvolil - je to pomerne dost dobre vyresene
>
> Jenze ja jsem prave chtel priinstalovat. (Uz jsem asi zjistil, co a jak.)
>
> : Podle meho je Unix stale jeste spise pro "zasvecene" nez pro samouky :-)
>
> A jak se tedy muze nekdo stat "zasvecenym"?

Napr tim, ze me nekdo ukaze, jak to pracuje a v zacatcich je mi k dispozice
s chytrymi radami. Obavam se ze knihy o Unixu jsou sice dobra vece,
ale takova rada od zkusenejsi je nekdy neocenitelna.
Asi bych to prirovnal k tom, kdyby jsi se chtel stat lekarskym chirurgem
sledovani videokazet operaci.

--
		Odstranite-li ve Windows95 vsechny chyby
			budete mit prazdny disk