POLEMIKA: Clanky o Linuxu (long)

Milan Sorm xsorm na informatics.muni.cz
Pondělí Únor 15 23:02:59 CET 1999

Mon, Feb 15, 1999 ve 08:42:26PM +0100 Radek Vybiral napsal:

| Na druhou stranu ma vice clanku kolem Linuxu velice spornou kvalitu :(
| Prikladem je clanek s nazvem "Cisniku, obsluzte me", kde jsou srovnavany
| jednotlive varianty sitoveho operacniho systemu pro male firmy. Argumentem
| pri nasazeni Linuxu je jeho nulova cena, ale na druhou stranu mluvi proti
| to, ze se MUSI ZAPLATIT NAKONFIGUROVANI SYSTEMU a JEHO PRISTI SPRAVU,
| KTERA JE TEMER ZE VSECH NEJVYSSI. Tento argument mi prijde hodne
| vystreleny od boku. V posledni dobe sleduji, ze i dost dotazu pochazi z
| vetsich komercnich firem. A kolik zaplati takovy administrator? To ze
> [...]

Dobry vecer.

Musim oponovat. Ja delam s Linuxem uz znacne dlouho a jsem jeho velkym
fandou. Rozhodne netvrdim, ze se mi Linux nelibi. Ale z praktickeho hlediska
(zkusenosti) mi prijde lepsi nasadit tam, kde ta firma skutecne ma penize,
WinNT ci Novell NetWare. Napr. tento vikend jsem se zamyslel nad vytvorenim
trivialniho souboroveho serveru pro 5 DOS stanic. Pro toto mi Linux nic
elegantniho nenabizi (o skutecne dobre fungujicim nekomercnim klientu NFS si
lze nechat zdat, Samba pracuje s Win a Mars, ktery jsem nakonec zvolil,
nakonec zpusobil vic problemu nez ocekavani - a to Mars pomerne hodne
pouzivam). Nasazenim Novell NetWare se tato vec vyresi elegantne (protoze
NetWare ma i elegantni DOS klienty).

Je pravdou, ze radu veci proste jine systemy nez Linux nemaji - napr.
masquerading se skrz Linux resi snad nejlepe ze vsech - ale pro jednoduche a
typicke ulohy ve firme - souborovy, aplikacni a tiskovy server - je Linux
jeste znacne neuzpusoben. Myslim bezne site, kde na stanicich bezi DOS +
AutoCAD + nejake vypoctove ukoly + text. editor.

I k tomu Marsu totiz chybi nejaky inteligentnejsi klient :(

Tolik k teto polemice. Asi to nezni dost presvedcive, ale kdyz srovnam dobu
pro nainstalovani file serveru a print serveru na Linuxu (asi 6 hodin) s
dobou tehoz na NetWare (1 hodina), NetWare nesporne vede. Je mozne, ze je
to mou neschopnosti ohledne Linuxu, ale na svou obranu bych uvedl napr.

  * absenci access listu k jednotlivym souborum na Linuxu
  * absenci nejakych inteligentnich klientu pro platformy jako je DOS
  * absenci prave one pohodlne klikaci veci, kde neudelate tolik chyb (jako
    pri opravach sendmail.cf ve vi)

Ale je to samozrejme vec nazoru. Jak uz jsem rikal, nasazeni Linuxu se
nevyhybam. Ale rada veci by se dala podstatne zjednodusit. Je to snad tim,
ze doposud jsou uzivatele Linuxu jen "ti spravni hackeri" ? Kdyby nekdo
udelal neco fungujiciho (tim nemyslim linuxconf, ktery svoji slozitosti
presahl meze meho chapani), kde bych mohl zaklikat chci to a to (napr. file
server, print server, pripojeni PPP, postu atp.) a vygeneruj mi prosim tyto
uzivatele a tyto klienty - jak by se zivot zjednodusil a jak by se Linux
rychle rozsiril.

Asi toliko. Omlouvam se za zdrzeni a preji pekny vecer.

                            milan sorm

Milan Šorm  (aka John Popelník)      telefon: +420 5 41512348
B205, FI MU, Botanická 68a, Brno     sorm na informatics.muni.cz
http://www.fi.muni.cz/~sorm/         tel. domů: (05) 46211083
"U vás na Moravě prý lidi chytáte a zavíráte pod zem ?"
          "Tož ja, na jižní do sklípků a na severní do dolů."