POLEMIKA: Clanky o Linuxu (long)

Petr Simek petrsi na jcu.cz
Pondělí Únor 15 23:43:58 CET 1999

On Mon, 15 Feb 1999, Milan Sorm wrote:

> WinNT ci Novell NetWare. Napr. tento vikend jsem se zamyslel nad vytvorenim
> trivialniho souboroveho serveru pro 5 DOS stanic. Pro toto mi Linux nic
> elegantniho nenabizi (o skutecne dobre fungujicim nekomercnim klientu NFS si
> lze nechat zdat, Samba pracuje s Win a Mars, ktery jsem nakonec zvolil,

Pro DOS jsem sveho casu pouzival proti LanManageru (like Samba) i proti
Sambe TCP/IP klienta pro DOS. Prvni byl nejaky LanMan od HP, pak jsem
taky zkousel DEC PathWorks a fungoval i klient od MS. Nevim jak je to s
licencema (zda se ten MS klient smi pouzit bez MS serveru), ale pracoval
jsem s tim par let a docela to fungovalo ...

> nakonec zpusobil vic problemu nez ocekavani - a to Mars pomerne hodne
> pouzivam). Nasazenim Novell NetWare se tato vec vyresi elegantne (protoze
> NetWare ma i elegantni DOS klienty).

VLM DOS klient od NW snad funguje i proti MARSu ?

> Je pravdou, ze radu veci proste jine systemy nez Linux nemaji - napr.
> masquerading se skrz Linux resi snad nejlepe ze vsech - ale pro jednoduche a
> typicke ulohy ve firme - souborovy, aplikacni a tiskovy server - je Linux

Jo tiskovy server neni v Linuxu uplne to nejlepsi - hlavne sdileni
tiskaren pripojenych ke klientu pod DOSem ma NW vyresene uspokojive.

Na druhou stranu ma Linux par nespornych vyhod proti netware - stabilita
(na novellu loadovat/uloadovat NLM modul vzdy obnasi riziko ze to ztuhne
:-)) , pak taky sprava serveru je lepsi pro spravce - na novelu se cast
veci musi delat na konzoli a jina cast pres klienta - pro nastaveni
serveru musite mit tedy stanici na siti s klientem a cast akci udelat
z ni. (nic moc) Take backup Linuxu jde udelat snaze nez backup
Novellu/WindowsNT ...